Patriarhul României și-a sărbătorit sfântul protector

În ziua de prăznuire a Sfântului Proroc Daniel, luni 17 decembrie, Preafericitul Părinte Patriarh Daniel și-a sărbătorit ziua onomastică prin rugăciune. Cu acest prilej, în Catedrala Patriarhală au fost săvârșite Sfânta Litur­ghie și slujba de Te Deum, ca recunoștință adusă lui Dumnezeu pentru ocrotirea și ajutorul dăruit Patriarhului României în slujirea Bisericii Ortodoxe Române și a popo­rului român. În continuare, în Sala „Europa Christiana” a Palatului Patriarhiei a avut loc un moment aniversar.

Sfânta Liturghie a fost săvârșită în Catedrala Patriarhală de Înaltpreasfin­țitul Părinte Casian, Arhiepiscopul Dunării de Jos, împreună cu Preasfințitul Părinte Visarion, Episcopul Tulcii, și Preasfințitul Părinte Timotei Prahoveanul, Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Bucureș­tilor, înconjurați de un sobor de preoți și diaconi. În cadrul slujbei au fost înălțate rugăciuni de mulțumire lui Dumnezeu pentru binefacerile revărsate cu îmbelșugare asupra Preafericitului Părinte Patriarh Daniel. După citirea pericopei evanghelice a zilei, Arhiepiscopul Dunării de Jos a rostit un cuvânt de învățătură în care a subliniat rolul profeților din Vechiul Testament pentru pregătirea venirii Mântuitorului Hristos, misiune pentru care mulți dintre ai au primit moarte mucenicească. „Unul dintre cei care au vestit cu exactitate timpul Nașterii Mântuitorului este Sfântul Proroc Daniel, pe care îl cinstim astăzi… Prorocul Daniel profețește cele 70 de săptămâni de ani până la venirea Celui ce Se va numi Fiul Omului. Pentru înțelepciunea și știința lui, el este considerat și cinstit ca protector al oamenilor de știință, mai ales al celor care se ocupă cu calcularea timpului”, a spus Arhiepiscopul Dunării de Jos.

 

Slujbă de Te Deum 
în Catedrala Patriarhală

După Sfânta Liturghie, Prea­sfin­țitul Părinte Timotei Prahoveanul, Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Bucureștilor, a săvârșit în Catedrala Patriarhală slujba de Te Deum în semn de recunoș­tință adusă lui Dumnezeu pentru ocrotirea și ajutorul dăruit Patriarhului României în slujirea Bisericii Ortodoxe Române și a poporului român. La slujbă au participat Preafericitul Părinte Patriarh Daniel, Înaltpreasfințitul Părinte Casian, Arhiepiscopul Dunării de Jos, Preasfințitul Părinte Qais, Episcop de Erzurum (Patriarhia Antiohiei), Preasfințitul Părinte Ambrozie, Episcopul Giur­giului, Prea­sfințitul Părinte Visarion, Episcopul Tulcii, Prea­sfin­țitul Părinte Varlaam Ploieș­teanul, Episcop-vicar patriarhal, Prea­sfințitul Părinte Ieronim Sinaitul, Episcop-vicar patriarhal, membri ai Perma­nenței Consiliului Național Bisericesc, membri ai Permanenței Consiliului eparhial al Arhiepiscopiei Bucureș­tilor, profesori de la Facultatea de Teologie Ortodoxă „Justinian Patriarhul” din Bucu­rești, repre­zen­tanți ai autorităților de stat centrale și locale. În cuvântul rostit la finalul slujbei de mulțumire, Prea­sfințitul Părinte Timotei Prahoveanul a vorbit despre ziua de sărbătoare a ocrotitorului spiritual al Întâistătătorului Bisericii Ortodoxe Române: „Sunt 31 de ani și mai bine de când, într-o seară de priveghere sub sprânceana Munților Neamțului, ocrotiți atunci și altădată în istorie de rugăciuni neadormite, un tânăr profesor de teologie primea tunderea în monahism și un nume nou, foarte asemănător cu cele purtate până atunci, de la Sfântul Botez.

Dacă am scrie pe o foaie numele Dan-Ilie, le-am citi cu ușurință Daniel. Acest nume, care vine de demult, din istoria poporului ales, ne aduce aminte că Dumnezeu este Judecătorul nostru.

Monahul care a fost tuns în seara ajunului sărbătorii Schimbării la Față la Mănăstirea Sihăstria a purtat acest nume ținând cont că Dumnezeu este Judecătorul lui. În toți acești ani de slujire, care s-au adăugat începând cu anul 1990, pentru scurtă vreme, la Timișoara, apoi ani înde­lungați la Iași și iarăși ani înde­lun­gați aici, la București, a căutat să facă judecată dreaptă, știind că Dumnezeu este Judecătorul Care judecă dea­supra oamenilor și Care poartă de grijă tuturor. Astăzi, Biserica noastră îl cinstește pe un proroc care a rămas credincios lui Dumnezeu în mijlocul unui pământ străin. Dus în exil departe de casa părinților lui, Daniel avea să se arate acolo, în mijlocul țării Caldeilor, apărător al Legii Dumnezeului Cel adevărat. Nu și-a plecat genunchii la dumnezei străini și nu și-a uitat tradițiile și moște­nirea pe care o învățase cu osârdie în casa părinților lui”. Episcopul-vicar al Arhiepiscopiei Bucureștilor a vorbit despre datoria celor păstoriți, cler și popor, de a-și cinsti arhipăstorul și a amintit că Preafericitul Părinte Patriarh Daniel este cel de-al treilea ierarh care poartă acest nume în dipticele întâistătătorilor Mitropoliei Ungrovlahiei și Patriarhiei Române. „Primul Mitropolit al Ţării Românești cu numele Sfântului Proroc Daniel a păstorit în jurul anilor 1560, iar al doilea la începutul veacului al 18-lea. Mitropolitul Daniil al II-lea a împodobit, între anii 1721 și 1722, Paraclisul istoric al Reședinței Patriarhale, pe atunci Reședință Mitropolitană, cu frumoasă haină picturală și i-a dăruit al doilea hram, pe lângă Sfântul Mare Mucenic Gheorghe, pe Sfântul Proroc Daniel. Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a prăznuit anul acesta ziua sa într-un mod cu totul special, într-o zi premergătoare acestei sărbători, în ziua sfințirii Altarului Catedralei Naționale, pentru care mult s-a ostenit. Cei mai mulți dintre părinții care se află aici, din Administrația Patriarhală și din Admi­nistrația Arhiepiscopiei Bucureș­tilor, secretarul de stat pentru culte și repre­zentanții Primăriei Capitalei, care au fost împreună-lucrători, și alții din această biserică știu cum a fost această osteneală. Putem spune că Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a luat asupra lui ocările și potrivniciile multora. Dar aceste ocări sunt de fapt un câștig pentru cei care mult se ostenesc. Iar dacă alții nu înțeleg lucrarea Bisericii, fericiți sunt cei care au fost împreună-lucrători cu Preafericirea Sa în această măreață lucrare pe care o aștep­tau de mult timp regii, Mitropoliții primați și Patriarhii înaintași ai Preafericitului Părinte Patriarh Daniel”, a spus Prea­sfințitul Părinte Timotei Prahoveanul. În numele tuturor celor de față, Prea­sfinția Sa a oferit Patriarhului României un buchet de flori.

 

Sfinții sunt pentru noi rugători și învățători

Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române a mulțumit Episco­pului-vicar al Arhiepiscopiei Bucureștilor pentru cuvântul rostit și a vorbit despre importanța urmării modelului sfântului ocrotitor. „Când am fost copil, am primit numele de botez de la părinți și de la nași, iar când am devenit monah, am primit nume nou, Daniel sau Daniil, de la nașul de călugărie, care a fost Părintele Cleopa de la Mănăstirea Sihăstria de Neamț. Aceste nume de botez și de călugărie sunt daruri de la Dumnezeu, pentru că sfinții sunt în primul rând rugători pentru noi, iar în al doilea rând sunt învățători pentru noi. Ei ne învață prin cuvânt și prin viața lor care este voia lui Dumnezeu, pe care noi trebuie să o împlinim. Sfinții Proroci Ilie și Daniel au nume teofore, purtătoare de Dumnezeu. Ilie înseamnă «Domnul este Dumnezeul meu» sau «Dumnezeu este Domnul meu» și Daniel înseamnă «Dumnezeu este Judecătorul meu». Aceste nume ne arată că cea dintâi lucrare a noastră este cinstirea lui Dumnezeu, Făcătorul cerului și al pământului, Mântuitorul, Sfințitorul și Desăvârșitorul lumii. În al doilea rând, ne aducem aminte în aceste zile de părinții duhovnicești care ne-au dat nume­le și de cei care se roagă împreună cu noi pentru binele Bisericii”, a spus Preafericirea Sa. În continuare, Patriarhul României a adresat mulțu­miri clericilor și mirenilor prezenți la sărbătoarea Sfântului Proroc Daniel în Catedrala Patriarhală: „Mulțumim tuturor celor prezenți și în special Înalt­prea­sfințitului Părinte Arhiepiscop Casian al Dunării de Jos, Preasfințitului Părinte Episcop Visarion al Tulcii și Prea­sfințitului Episcop-vicar Timotei Prahoveanul, care au săvârșit Sfânta Liturghie, ierarhilor pre­zenți în Catedrala Patriarhală și tuturor ierarhilor din Sfântul Sinod care împreună cu noi poartă responsabilitatea conducerii Bisericii noastre pe calea mântuirii. Înaltpreasfințitul Părinte Casian a rostit un cuvânt bogat și foarte sistematic despre lucrarea Sfântului Proroc Daniel. Mulțumim tuturor celor care ne sprijină prin lucrarea lor zilnică, ostenitorii din Administrația Patriarhală, Admi­nis­trația Arhiepiscopiei Bucureș­tilor și în mod deosebit mulțu­mim reprezen­tanților autorităților de stat, domnului secretar de stat Vic­tor Opaschi, care ne onorează cu prezența, domnului secretar de stat Petru Andea, de la Ministerul Educației, doamnei Oana Zaharia, din partea Primăriei Generale a Capitalei. Tuturor celor prezenți vă mulțumim pentru sprijin, pentru rugăciuni, pentru cuvântul și sfatul bun și pentru toată încurajarea”.

La final, toți cei prezenți în Catedrala Patriarhală au primit Pastorala de Crăciun a Preafericitului Părinte Patriarh Daniel, cu titlul „Îngerii și păstorii vestesc bucuria Nașterii Domnului”, pe coperta căreia a fost reprodusă icoana Nașterii Domnului lucrată în mozaic pe catapeteasma noii Catedrale Naționale.

În continuare, în Sala „Europa Chris­tiana” a Palatului Patriarhiei a avut loc un moment aniversar, în cadrul căruia Victor Opaschi, secretar de stat pentru culte, a rostit un cuvânt de felicitare adresat Preafericitului Părinte Patriarh Daniel.

 

Catedrala Națională, un mare dar pentru poporul român

Preafericirea Voastră,

Vă dorim multă sănătate, putere de muncă și un sincer La mulți ani! cu ocazia sărbătoririi zilei Sfântului Proroc Daniel.

În urmă cu mai puțin de o lună, Biserica Ortodoxă Română și-a primit darul așteptat de mai bine de 140 de ani: o Catedrală Patriarhală nouă, ce corespunde nu doar dimensiunii activității spirituale, culturale, sociale și filantropice a Bisericii, ci mărturisește și sintetizează, pentru veacurile și generațiile ce vor veni, energia spirituală și de credință a poporului român.

Ecourile din țară și din străinătate despre sfințirea Catedralei Mântuirii Nea­mului sunt pozitive și plăcute, pentru că în sfârșit, după ani de trudă și eforturi susținute, fără a Vă lăsa înduplecat de voci potrivnice, ați reușit să oferiți Bisericii și poporului român acest dar cu profunde valențe teologice și istorice, în care s-au închinat, iată, peste 100.000 de români de pretutindeni, în ciuda condițiilor meteo nefavorabile.

Construirea Catedralei Naționale a fost de mai bine de 140 de ani un deziderat mereu actual al românilor, un simbol a ceea ce ne-a creat ca națiune, care dovedește că ne putem grupa consensual în jurul unui mare proiect comun. Acest proiect a primit de-a lungul timpului sprijinul statului și realizarea lui a fost posibilă prin munca, energia, tenacitatea și viziunea Preafericirii Voastre. Prin această lucrare, Biserica a făcut un mare dar poporului român cu ocazia celebrării Centenarului Marii Uniri.

Istoria ne învață că evenimentele importante, cele care rămân consemnate peste zeci și sute de ani, sunt opera oamenilor providențiali, a celor care își asumă vocația, își stabilesc repere și le urmează cu tenacitate indiferent de vuietul contrar din jur. Preafericirea Voastră sunteți omul providențial care ați asumat pe deplin construirea catedralei, având permanent în minte faptul că veți reuși să duceți la bun sfârșit un proiect care nu este doar al Bisericii, ci al poporului român, un popor cu care istoria nu a fost întotdeauna darnică.

Așez construirea Catedralei Naționale sub semnul profund al democrației. Catedrala Națională reprezintă un simbol al democrației, cea care este mereu atentă la nevoile societății, un loc în care ne vom regăsi identitatea națională, în care vom onora cum se cuvine memoria eroilor români care au făcut posibilă România de astăzi, dar și un monu­ment-simbol al istoriei, identității, speranțelor și valorilor care ne unesc.

Așa cum ne arată istoria, de un secol și jumătate încoace, poporul român a avut parte și de reușite, și de încercări – de la Unirea Principatelor la obținerea independenței de stat, apoi la Marea Unire, cele două războaie mondiale, care au făcut milioane de victime, pierderea de teritorii și de populație și aproape jumătate de secol de comunism. Regimuri politice succesive au avut tendința de a controla și supraveghea Biserica cu diferite intensități și de a-i limita libertatea și autonomia necesară pentru a-și împlini vocația spirituală și socială. Abia după Revoluția din decembrie 1989 se poate vorbi cu adevărat de conturarea unei relații stat-culte în cheie democratică, centrată pe exercitarea liberă a credinței religioase, autonomia cultelor religioase și consolidarea parteneriatului dintre stat și culte prin politici publice echilibrate și coerente.

Timp de peste un secol, statul român a fost mai degrabă prudent față de Biserică, privând de multe ori Biserica atât de resursele sale materiale, cât și de vocația ei de a se exprima și manifesta și în spațiul public. Acum însă, putem spune că parteneriatul dintre stat și culte nu are doar valoare democratică, fiind consecința logică și directă a exercitării libertății religioase, ci și profunde valențe istorico-politice, prin faptul că regimul democratic de astăzi are datoria și reușește să vindece răni ale trecutului.

De-a lungul mandatului meu de secretar de stat pentru culte au fost multe episoade și provocări pe care am reușit să le depășim consultându-ne cu Preafericirea Voastră. Menționez aici doar inițiativele care propuneau într-o formă sau alta retragerea sprijinului statului pentru susținerea activității cultelor. La acestea, Secretariatul de Stat pentru Culte a formulat puncte de vedere bine argumentate. A dat sute de răspunsuri la întrebări tendențioase privind relația stat-culte, formularea de puncte de vedere și participarea reprezentanților instituției la reuniuni naționale și internaționale pe tema libertății religioase, reașezarea sprijinului statului la salarizarea personalului clerical pe baze mult mai apropiate de nevoile Bisericii sau gestionarea unor dosare cvasipermanente, ca impozitarea Bisericii.

Secretariatul de Stat pentru Culte s-a implicat activ în dezbaterile publice, explicând că Biserica plătește impozit la fel ca oricare altă organizație a societății civile și beneficiază de aceleași facilități fiscale ca și acestea. În orice democrație, marile organizații ale societății civile – sindicatele, universitățile, partidele politice, organi­zațiile minorităților naționale, cultele religioase, au parte de un raport privilegiat cu statul, în virtutea contri­buției lor decisive la binele comun al societății.

Publicarea rezultatelor cercetării pe care am realizat-o în anul 2015 referitoare la numărul locașurilor de cult existente în țară, cu sprijinul Preafericirii Voastre și al celorlalte culte, a temperat dezbaterea publică referitoare la dimensiunea patrimoniului bisericesc și a arătat că în cadrul Bisericii Ortodoxe Române nevoia de noi locașuri de cult corespunde întru totul necesităților și aspirațiilor spirituale ale credincioșilor ortodocși.

Acest lucru a servit ca argument Guvernului României și pentru susținerea fără rezerve a construirii Catedralei Naționale. Susținerea nu a fost una de conjunctură, ci una permanentă și fundamentată pe un discurs democratic, în care valorizarea libertății religioase, a autonomiei cultelor și valorizarea împlinirii visului românesc de peste 140 de ani au devenit argumente și principii incontestabile.

Tot în consultare permanentă cu Preafericirea Voastră am reușit să punem în practică politici echilibrate în ceea ce privește sprijinul acordat comunităților religioase ro­mânești din afara granițelor țării.

Aș dori să Vă mulțumesc în mod deosebit pentru implicarea și sprijinul acordat Secretariatului de Stat pentru Culte și Ministerului Afacerilor Externe în vederea exercitării de către țara noastră a Președinției Consiliului Uniunii Europene în primul semestru al anului viitor, când, împreună, prin intermediul evenimentelor deja planificate vom vorbi Europei despre latura pozitivă, integratoare și consensuală a libertății religioase și mai ales despre modelul românesc de parteneriat între stat și culte, care trebuie apărat și intensificat spre binele societății românești. Într-o Europă aflată în criză spirituală și care totodată se confruntă cu un val crescând de agresiuni de tip extremist și fundamentalist, România este un model de pace interconfesională și de bune practici în privința dialogului interreligios, lucru care subliniază dinamismul orga­nizațiilor religioase și faptul că acestea sunt capabile să-și asume vocația spirituală și morală într-o logică perfect democratică.

 

Preafericirea Voastră,

În acest an încărcat de simboluri, doresc în mod special să Vă mulțumesc și să Vă felicit pentru modul extraordinar în care, prin grija Preafericirii Voastre, Biserica Ortodoxă Română s-a implicat și se implică în celebrarea Centenarului Marii Uniri. Conștientă de rolul pe care l-a jucat și îl joacă în edificarea, păstrarea și promovarea culturii și a identității naționale, Biserica Ortodoxă Română se ridică și în acest an la înălțimea importantului său rol în societate.

În numele meu și al colegilor mei de la Secretariatul de Stat pentru Culte, Vă asigurăm de întreaga noastră apreciere și susținere, în continuare, pentru proiectele Bisericii Ortodoxe Române.

Vă urez sănătate, putere de muncă, păstorire rodnică și mulți ani fericiți!

 

Victor Opaschi,

secretar de stat pentru culte

 

Titlul aparține redacției cotidianului „Ziarul Lumina“

 

 

Conferință despre satul românesc la Palatul Patriarhiei

În Aula Magna „Teoctist Patriarhul” a Palatului Patriarhiei a avut loc luni, 12 noiembrie, Conferința „Spațiul socio-economic rural. Identitate și unitate națională”. Evenimentul a fost organizat de Patriarhia Română și Academia de Științe Agricole și Silvice „Gheorghe Ionescu-Șișești” din București (ASAS).

 

În deschidere, Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a rostit cuvântul intitulat „Satul românesc astăzi: între suferință și speranță”.

În continuare, prof. univ. dr. Valeriu Tabără, pre­ședinte ASAS, a adresat mulțumiri Patriarhului României pentru inițiativa organizării acestui eveniment. „Doresc să vă felicit pentru apropiatul moment de sfințire a unuia dintre cele mai mari obiective de țară: Catedrala Mântuirii Nea­mului. Este o mare realizare și mă bucur că s-a putut finaliza acest obiectiv născut înainte de realizarea Marii Uniri de la Alba Iulia, de la 1 decembrie 1918. Catedrala Mântuirii Neamului era absolut necesară pentru România și pentru poporul român. Vă mulțumesc nu numai pentru organizarea evenimentului de astăzi, ci și pentru sprijinul acordat și pentru participarea unui reprezentant al Patriarhiei Române la alte patru evenimente desfășurate la Academia de Științe Agricole și Silvice din București, toate având tematica dedicată Centenarului Marii Uniri și integrării naționale de la 1 Decembrie 1918. Toate cele patru evenimente au fost organizate sub egida Academiei Române, a Patriarhiei Române, a Academiei de Științe Agricole și Silvice și a Academiei de Științe Economice din București. […] Subiectul conferinței de astăzi este, în opinia mea, de maximă importanță pentru ceea ce înseamnă spațiul rural și locuitorii lui în istoria poporului român și pentru ceea ce ar trebui să însemne în continuare pentru viitoarele sute și mii de ani pentru România și națiunea română. Spațiul rural românesc înseamnă, înainte de toate, un patrimoniu existențial pentru națiunea română. Este garantul securi­tății alimentare, furnizorul de hrană”, a spus Valeriu Tabără.

Un cuvânt de deschidere a rostit și acad. Cristian Hera, președinte de onoare al ASAS și președintele Secției de Agricultură și Silvicultură a Academiei Române.

Prima comunicare științifică a fost susținută de Preasfințitul Părinte Varlaam Ploieșteanul, Episcop-vicar patriarhal, cu titlul: „Rolul preotului și al familiei sale în emanciparea satului românesc”. 
„Întreaga istorie românească, de la început și până în zorii modernității, este o istorie de sate sau parohii și de preoți. Pe tot parcursul acestei istorii, preotul a rămas conducătorul și totodată modelul comunității sătești. Doar în epoca modernă i s-au adăugat învățătorul și diacul, și mult mai târziu ceilalți intelectuali ai satului. Izvoarele istorice, documentele, literatura populară și cultă, iar în ultimele decenii o mulțime de studii științifice și teze de doctorat sub­liniază rolul incontestabil al preotului în viața satului românesc de-a lungul istoriei sale. […] Ne referim și la familia preotului pentru că o mulțime de fii de preoți din toate provinciile românești, după studii strălucite, și-au dedicat întreaga viață emancipării satului românesc. Numeroși scriitori, politicieni, economiști, agronomi, medici, profesori și învățători, născuți și crescuți în familii preoțești, au jucat un rol imens la scoaterea din izolare și modernizarea satului românesc, la dezvoltarea învățământului rural, la întemeierea de instituții: dispensare medicale, cămine culturale, atenee populare, biblioteci, coruri și fanfare, echipe de teatru, bănci, instituții de credit, cooperative și altele. […] Fără a fi încetat vreodată să rămână conducătorul, sfătuitorul, sprijinitorul, împăciuitorul, educatorul, prietenul sau slujitorul enoria­șilor săi, chiar și în perioada comunistă, când activitatea sa a fost nedrept limitată și permanent supravegheată, preotul vremurilor noastre trebuie să fie din nou ceea ce a fost în trecut, un nou Popa Tanda. În satele depopulate, părăsite de ceilalți intelectuali, copleșite de sărăcie, bătrânețe și izolare, preotul trebuie să rămână o lumină, un îndemn și un model pentru satul românesc aflat într-o profundă criză”, a spus ierarhul. Au mai susținut prelegeri prof. dr. Corneliu Bucur și a avut tema: „Satul românesc – matricea gestantă și protectoare a neamului românesc, chintesența istoriei multimilenare a civilizației sale, expresia sublimă și perenă a identității etno-culturale a poporului român”, prof. univ. dr. Valeriu Tabără, care a prezentat în format Powerpoint tema: „În An Centenar 2018 – Spațiul rural și satul românesc înco­tro?”.

La Conferința „Spațiul socio-economic rural. Identitate și unitate națională” au participat reprezentanți ai Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale, membri ai Permanenței Consiliului Național 
Bisericesc și ai Consiliului eparhial al Arhiepiscopiei Bucureștilor, protoierei, stareți și starețe din București și din apropierea Capitalei. La final, în Aula Magna „Teoctist Patriarhul” a fost proiectat filmul documentar „Muzeul Național al Satului”, realizat de TRINITAS TV. Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a anunțat că toate comunicările științifice vor fi publicate într-un volum care va apărea la începutul anului viitor, dedicat de Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române, la inițiativa Preafericirii Sale, drept „An omagial al satului românesc (al preoților, învățătorilor și primarilor gospodari)”.

 

Satul românesc astăzi: între suferinţă şi speranţă

Cuvântul rostit de Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul României, în deschiderea Conferinţei „Spaţiul socio-economic rural. Identitate şi unitate naţională”, organizată de Academia de Ştiinţe Agricole şi Silvice „Gheorghe Ionescu-Şişeşti” din Bucureşti (ASAS) şi Patriarhia Română, la Palatul Patriarhiei, luni, 12 noiembrie 2018

 

În discursul său de recepţie la Academia Română, din 5 iunie 1937, intitulat Elogiul satului românesc, poetul și filosoful român Lucian Blaga dezvolta metafora sa poetică „veșnicia s-a născut la sat” și argumenta că satul românesc este „singura prezenţă vie încă, deși nemuritoare, nemuritoare, deși așa de terestră, este unanimul nostru înaintaș fără nume”1.

Pe lângă percepția atemporală a istoriei de către țăran, pe care o subliniază Lucian Blaga, expresia „veșnicia s-a născut la sat” poate semnifica și faptul că la sat, mai mult decât la oraș, pot fi mai ușor percepute și apreciate prezenţa Creatorului în natură, valoarea naturii înconjurătoare ca dar al lui Dumnezeu care trebuie cultivat în relație de recunoştinţă faţă de Dăruitor, precum și legătura indisolubilă dintre cult și cultură, având ca bază agricultura. La sat, cultivarea pământului este adesea însoţită de acte cultice, precum binecuvântarea holdelor, a semănatului, a fântânii, a primelor roade ale pământului, iar în unele regiuni, troițele străjuiesc fântânile, colinele sau drumurile din mediul rural. Toate slujbele de binecuvântare a cultivării pământului evidențiază legătura între rugăciune și acţiune, încât omul credincios și harnic se conduce după principiul: Totdeauna lucrul tău să-l începi cu Dumnezeu!”

După cum observă părintele Dumitru Stăniloae, ţăranul român vede prezenţa harică și ocrotirea milostivă a lui Dumnezeu în toate cele prezente în jurul său: „Vede pe Dumnezeu în taina naturii. Un peisaj frumos al naturii e pentru el un adevărat rai. El spune în Mioriţa: «Pe-un picior de plai,/Pe-o gură de rai». […] El simte atât de aproape de om pe Dumnezeu, pe Maica Domnului, încât folosește pentru ei diminutive: (de familiaritate – n.n.) «Dumnezeu drăguţu’», «Măicuţa Domnului».”2

Metafora „veșnicia s-a născut la sat” semnifică și percepţia relaţiei dintre timpul acţiunii și timpul rodirii. Poţi să organizezi totul foarte bine din punct de vedere tehnic sau practic, dar dacă ploaia nu vine la timp sau vine cu grindină mare, cultura agricolă poate fi compromisă! Pentru agricultor, între sămânţa semănată și recolta scontată este o legătură spirituală trăită existenţial în rugăciune, răbdare și speranţă.

Este vorba de un timp al așteptării, al binecuvântării și al rodirii pe care ţăranul îl înţelege altfel decât muncitorul sau inginerul care apasă pe buton în fabrică și obţine imediat rezultatul dorit sau programat.

La sat, viaţa este înţeleasă și ca „timp binecuvântat pentru a sfinţi locul în care trăim”. Iar dacă sfinţim locul în care trăim pe pământ, putem spera să primim și un loc în ceruri, „un colţișor în rai” – cum spunea părintele Paisie Olaru de la Mănăstirea Sihăstria de Neamţ. De asemenea, satul are un cult al pomenirii morţilor și al legăturii dintre generaţii mult mai profund decât orașul. Creaţiile populare perene din lumea satului sintetizează filosofia profundă a înţelegerii sensului sfânt al vieţii și al morţii. Din experienţa Liturghiei euharistice, a vieţii ascetice și a dăruirii jertfelnice s-a format spiritualitatea poporului român, ca fiind un popor care a interiorizat și asumat jertfa Crucii și lumina Învierii lui Hristos în viaţa lui.

De-a lungul secolelor, satul nostru românesc a tezaurizat o mulțime de valori spirituale, morale și culturale care trebuie aduse din nou în actualitate, fără a cădea însă într-o nostalgie a repetiției trecutului. Din nefericire, în zilele noastre se constată o criză a satului românesc atât din punct de vedere practic, cât și spiritual. Astăzi, satul românesc este oarecum răstignit între idealizare nostalgică și abandonare practică, între identitate tradiţională și supraviețuire precară. Deși adevărații țărani muncesc din zori și până în noapte, în multe sate din România se practică o agricultură de subzis­tență, adică de supraviețuire, iar unele sate sunt depopulate şi chiar abandonate, încât dispar încet de pe harta României.

Vitregiile îndurate în ultimul secol de țăranul român au avut efecte devastatoare la nivelul identităţii și mentalității sale, lovind adânc în normalitatea sau în firescul vieţii sale tradiţionale și generând în mediul rural transformări negative de ordin spiritual, cultural și demografic. Criza actuală a satului românesc este amplificată de tensiunea încă existentă între potențialul de dezvoltare și neputința de afirmare. Țară cu pământ bogat, dar cu țărani săraci! Mult teren agricol, dar fărâmiţat, multe speranțe, dar puține mijloace de a-l lucra eficient și de a valorifica deplin recolta obţinută. Dorinţa crescândă de a avea sau de a realiza ceva rentabil, dar și dificultatea de a ajunge la acel deziderat! În ultimii ani, ţăranul român tră­iește suferinţa dezrădăcinării și a înstrăinării sale prin emigraţie în străinătate, lucrând mai mult pentru dezvoltarea altor ţări, decât pentru propria patrie de origine.

Potrivit datelor oficiale publicate de Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale și de Institutul Național de Statistică, România are o suprafaţă totală de 238 mii km2 și o populaţie rezidentă de 19,5 milioane de locuitori3, ceea ce înseamnă 3,9% din populaţia totală a Uniunii Europene. Zonele rurale din România acoperă 87,1% din teritoriul ţării și aproximativ 45,7% din populația țării locuiește în mediul rural, adică puțin peste 8,5 milioane de persoane. 30% din populația țării e angajată în agricultură4. Cifrele amintite sunt dovada concretă a faptului că potențialul rural al României este unul foarte ridicat, dar puțin exploatat. În ultimii ani s-au înregistrat progrese semnificative în agricultura românească, îndeosebi privind producţia de grâu şi de porumb, progrese în zootehnie şi în alte domenii. Totuşi, exportul de produse alimentare finite este foarte mic în comparaţie cu importul.

De ce este preocupată Biserica de satul românesc?

În contextul provocărilor contemporane, Biserica Ortodoxă Română militează cu responsabilitate pentru dezvoltarea rurală, deoarece majoritatea populaţiei sărace din mediul rural aparţine Bisericii noastre, iar preoţii noștri de la sate se confruntă cu multe probleme de ordin social și pastoral. Sărăcia multor săteni, șomajul, dezvoltarea rurală insuficientă și emigrația spre ţări mai dezvoltate au creat o criză majoră a satului românesc, care se zbate între tradiţie culturală și supraviețuire materială, cu speranțe firave pentru viitorul apropiat, dacă nu se realizează proiecte majore în acest domeniu.

Se constată tot mai mult că în satul în care nu este biserică, nu este preot, nu este casă parohială, sau preotul nu locuiește în sat, ci la oraș și face naveta la sat, există mai multe cazuri de alcoolism, mai multă singurătate, mai puţină solidaritate între oameni, mai puţină comuniune și mai puţină bucurie. În schimb, acolo unde biserica este deschisă în fiecare duminică și în zi de sărbătoare, unde preotul aduce speranţă, organizând programe de întrajutorare frăţească și mobilizând oamenii credincioși să-i ajute pe cei mai săraci, situaţia spirituală și socială a parohiei este diferită. Deci, actul religios nu are numai o consecinţă cultică sau spirituală, ci el influenţează și viaţa socială, aduce un spor de calitate vieţii într-o anumită comunitate. Acolo unde există cooperare strânsă între preot, primar, învăţător și medic, între toţi factorii de răspundere, se creează speranţă mai multă și comuniune spirituală mai intensă. Totuși nu putem cere credincioșilor noștri să contribuie foarte mult la dezvoltarea activităţii social-pastorale a Bisericii în comunitatea rurală dacă ei sunt foarte săraci. În același timp, nu trebuie doar să așteptăm ajutorul statului român, ci trebuie să încurajăm și să preţuim agricultorii harnici și darnici din comunitatea noastră românească. Suntem interesaţi ca satul românesc să fie un sat în care viaţa să fie o binecuvântare, nu o înstrăinare a oamenilor de propriul pământ și de propria identitate. Aceasta înseamnă că putem să învăţăm și din experienţa altora, dar și să valorificăm din trecutul satului românesc unele virtuţi spirituale, morale și practice, cum sunt: credinţa, cinstea, hărnicia, dărnicia, simţul proprietăţii și al iniţiativei, solidaritatea și comuniunea în comunitatea rurală și între comunităţile rurale.

Pe de altă parte, lacom de câștig sau profit imediat și nelimitat, omul individualist din epoca modernă și postmodernă, secularizat, exploatează în mod excesiv și nerațional pământul, fără să-i protejeze sănătatea sa naturală. Astfel omul secularizat, care a pierdut simțul spiritual al relației sale cu pământul, nu mai sfinţeşte pământul, ci îl otrăvește, îl degradează și-l îmbolnăvește. Ca atare, criza ecologică sau criza mediului înconjurător este și o criză spirituală, o consecinţă a crizei universului interior al omului secularizat.5

Agricultura nu trebuie redusă la o industrie agrară, la o lăcomie pătimașă după profit material cu orice preţ, ci trebuie avută în vedere și bogăția spirituală a relației om–natură și a oamenilor între ei și între generații succesive. Cu alte cuvinte, nu contează doar cantitatea materială obţinută imediat, ci și calitatea relaţiilor oamenilor cu natura și întreolaltă. Economicul nu mai trebuie separat de etica socială și de responsabilitatea ecologică. Practic, pentru prezent și viitor, trebuie promovate atât dezvoltarea asociaţiilor agricole pentru producţie mare (hrana întregii populaţii a ţării și export), cât și fermele de familie în care se cultivă în mod deosebit relaţia familie–pământ și relaţiile interumane. La nivelul acestor ferme de familie, cultura tradiţională și relaţiile interumane se păstrează mai puternic decât la nivelul fermelor de tip industrial. Noi considerăm că ambele forme pot coexista în mod complementar. Valorile etico-sociale permanente privind generația prezentă și generațiile viitoare însă trebuie cultivate în ambele forme de agricultură.

Natura trebuie mereu cultivată cu responsabilitate, ca fiind dar al lui Dumnezeu pentru noi și pentru gene­rațiile viitoare. Între creaţie și Creator, între dar și Dăruitor există o legătură de viaţă, pe care Sfânta Scriptură o descrie ca fiind: „legământul veșnic dintre Mine (Dumnezeu) și pământ și tot sufletul viu din tot trupul ce este pământ” (Facerea 9, 16). Agricultorul adevărat este harnic, și darnic, bucuros de a înmulți darurile și bucuria de a face pământul roditor. Dăruim semenilor noștri ceea ce am primit de la Dumnezeu ca dar, la care am adăugat munca și priceperea noastră. Astfel realizăm o bogată comuniune de iubire divino-umană, unind, în agricultură, Creatorul şi creatura, cultul și cultura, știința practică și spiritualitatea profundă. Aşadar, viaţa înseamnă mai mult decât consum, deoarece nu trăim numai biologic, ci și spiritual. Viaţa înseamnă mai ales comuniune de gândire și de acţiune între contemporani, dar și între generațiile trecute și cele viitoare.

Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române a proclamat anul 2019 drept Anul omagial al satului românesc (al preoţilor, învățătorilor și primarilor gospodari) pe tot cuprinsul Patriarhiei Române. Satul românesc, păstrător fidel al tradiţiei bisericești și al culturii naţionale, a fost de-a lungul timpului spaţiul în care s-au dezvoltat și s-au desăvârșit valorile spirituale, culturale și morale ale neamului. Parohiile ortodoxe româneşti au reprezentat atât la sat, cât şi la oraş, alături de Şcoală şi de Familie, principalii factori de coeziune şi unitate românească.

În acest context special, dar şi în contextul sărbătoririi în cursul anului curent, 2018, a 100 de ani de la Marea Unire din 1 Decembrie 1918, felicităm și binecuvântăm pe organizatorii, oratorii și pe toți participanții la Conferința „Spațiul socio-economic rural. Identitate și unitate națională”, exprimându-ne speranța că lucrările acestei conferințe vor fi un prilej potrivit pentru o mai profundă cunoaștere și înțelegere a situației actuale a satului românesc.

 

† Daniel

Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române

 

 

Note:

1 Lucian Blaga, Elogiul satului românesc, discurs de recepţie la Academia Română, susţinut în data de 5 iunie 1937, publicat în volumul Izvoade – eseuri, conferinţe, articole, Ed. Minerva, București, 1972, p. 2.

2 Pr. prof. dr. Dumitru Stăniloae, Opere complete, vol. IX: Reflecţii despre spiritualitatea poporului român, Ed. BASILICA, București, 2018, pp. 164-165.

3 Conform Comunicatului de presă al INS nr. 215/29 august 2018: http://www.insse.ro/cms/sites/default/files/ com_presa/ com_pdf/poprez_ian2018r.pdf.

4 Vezi web site-ul Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale: http://www.madr.ro.

5 Pierre Rabhi, Manifest pentru o nouă relație a omului cu pământul, Ed. Basilica a Patriarhiei Române, București, 2009, p. 5.

 

Concert de colinde „Răsăritul cel de Sus”, la Patriarhie

În Aula Magna „Teoctist Patriarhul” a Palatului Patriarhiei din București a avut loc luni, 17 decembrie, tradițio­nalul concert de colinde „Răsăritul cel de Sus”. Vestea cea bună a Nașterii Domnului a fost cântată de Corala „Nicolae Lungu” a Patriarhiei Române și Grupul psaltic „Tronos” al Catedralei Patriarhale. La final, Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, a adresat cuvântul intitulat „Colindele – expresie a unității de credință și de neam”.

La eveniment au participat Preafericitul Părinte Patriarh Daniel, Epis­copii-vicari Ieronim Sinaitul și Timotei Prahoveanul, membri ai Perma­nen­ței Consiliului Național Bisericesc și ai Permanenței Consiliului eparhial al Arhiepiscopiei Bucu­reș­tilor, profesori de la Facultatea de Teologie Ortodoxă „Justinian Patriarhul” și de la Seminarul Teologic „Nifon Mitropolitul” din București, reprezentanți ai auto­rităților de stat centrale și locale și numeroși invitați.

Spectacolul prezentat de Camelia 
Căpitanu, realizator TRINITAS TV, a fost deschis de Corala „Nicolae Lungu” a Patriarhiei Române, sub bagheta pr. lect. univ. dr. Stelian Ionașcu, a Lumi­niței Guțanu Stoian și a arhid. Răzvan Constantin Ștefan.

În continuare, au interpretat colinde membrii Grupului psaltic „Tronos” al Catedralei Patriarhale, dirijat de arhid. protopsalt Mihail Bucă.

La final, întreaga asistență a interpretat, alături de membrii celor două coruri, celebrul colind „O, ce veste 
minunată”.

Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a fost felicitat cu prilejul sărbătorilor Sfântului Proroc Daniel și Sfântului Cuvios Daniil Sihastrul, ocrotitori spirituali ai Patriarhului României. Concertul de colinde  „Răsăritul cel de Sus” este organizat în fiecare an de Centrul de Presă BASILICA al Patriarhiei ­Române.

 

Colindele – expresie a unității de credință și de neam

Cuvântul Preafericitului Părinte Daniel, Patriarhul României, rostit la concertul tradițional de colinde „Răsăritul cel de Sus” al Patriarhiei Române, Palatul Patriarhiei, luni, 17 decembrie 2018

 

Această ediție a concertului tradițional de colinde al Patriarhiei Române, „Răsăritul cel de Sus”, are loc în Anul omagial al unității de credință și de neam și Anul comemorativ al făuritorilor Marii Uniri din 1918. Suntem în anul în care aniversăm Centenarul statului român unitar – 100 de ani de la Marea Unire din 1 Decembrie 1918, care a adunat laolaltă toate teritoriile românești și, în același timp, anul în care, cu ajutorul lui Dumnezeu, am săvârșit sfințirea Altarului Catedralei Naționale, Catedrala Mântuirii Neamului românesc, dorită încă din secolul al XIX-lea de Mihai Eminescu și regele Carol I.

Legătura dintre credință și tradițiile populare este una profundă, iar colindele sunt expresia muzicală populară a unității de credință și de neam a românilor. În toate provinciile românești, colindele s-au manifestat dintotdeauna ca o modalitate de cultivare populară a credinței în Întruparea Fiului lui Dumnezeu, propovăduită pe aceste plaiuri începând cu Sfântul Apostol Andrei, cel întâi chemat, Ocrotitorul României. Tocmai de aceea, între vechile colinde românești se află și colindul Sfântului Andrei, foarte popular în zonele Dobrogei și Munteniei, dar și în alte părți ale țării.

Chiar dacă aceste colinde se referă cu prioritate la apropiata sărbătoare a Nașterii Domnului, ele reflectă întreaga lucrare mesianică pe pământ a Domnului Iisus Hristos, Cel întrupat, răstignit, înviat și înălțat întru slavă la cer de-a dreapta Tatălui.

Colindele sunt expresia cea mai vie, într-un limbaj simplu, accesibil tuturor, a culturii teologice și duhovnicești populare, o prelungire a Liturghiei și a slujbelor de Crăciun auzite în biserică.

La noi, la români, colindele se cântă în toate regiunile țării, din Maramureș până în Dobrogea, din Banat până în Moldova și Bucovina, la sate și la orașe deopotrivă. Mărturisirea prin colinde a unității de credință creș­tină prin intermediul aceluiași grai românesc este, în același timp, o mărturisire și o dovadă a unității etnice a poporului român. Iar jertfa colindătorilor, aceea de a merge din casă în casă prin frig, sporește bucuria comuniunii sau a unității cu cei colin­dați, oferindu-le totodată gazdelor prilejul să-și arate la rândul lor credința, dar și generozitatea și recunoștința față de colindători.

Poporul român este un popor jertfelnic și răbdător, care trăiește și propovăduiește legătura dintre jertfă și biruință. Prin multe jertfe, poporul român a păstrat unitatea de credință, de neam, de limbă, de cultură, iar acum o sută de ani, în sfârșit, a realizat și unitatea teritorială, și existența lui statală. Vulturul stavrofor (purtător de cruce) de pe stema României, care poartă crucea în plisc, arată că înălțarea întru demnitate se realizează după ce am luptat cu vitejie și am dăinuit prin jertfelnicie, prin osteneală și prin răbdare, prin credință verificată în suferință și împlinită în biruință.

Colindatul este o lucrare misionară și o vestire a bucuriei, a păcii și a iubirii, ca daruri ale lui Dumnezeu pentru oameni. Copiii binevestesc Nașterea Dom­nului Iisus Hristos, din casă în casă, prin viu grai, iar naș­te­rea ca Om a Fiului lui Dumnezeu este așezată poetic în legătură cu taina Crucii, a Învierii și a Vieții veșnice. De aceea, tradiția colindelor trebuie cultivată ca un mod de întărire a unității de credință și de neam a poporului român, dar și pentru a spori bucuria în familie, în biserică și în societate, într-o vreme când lumea secularizată devine tot mai individualistă, însingurată și tristă.

Potrivit hotărârii Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române, anul 2019 va fi „Anul omagial al satului românesc (al preoților, învățătorilor și primarilor gospodari)”. Colindele pe care le ascultăm în aceste zile, ca și majoritatea celorlalte tradiții specifice poporului român creștin ortodox, s-au născut și sunt cel mai bine cultivate în lumea satului, unde, așa cum spunea poetul Lucian Blaga, „s-a născut veșnicia”.

Să ne pregătim, așadar, să sărbătorim în anul 2019, așa cum se cuvine, istoria satului românesc, cinstind cu recunoștință pe preoții, învățătorii și primarii gospodari, care au cultivat hărnicia și dărnicia, unitatea și demnitatea poporului român.

Felicităm pe participanții la concertul tradițional de colinde al Patriarhiei Române, „Răsăritul cel de Sus”, felicităm Centrul de Presă BASILICA al Patriarhiei Române, organizatorul evenimentului, și binecuvântăm pe toți românii, dorindu-le Sărbători fericite cu sănătate și bucurie sfântă!

 

La mulți și fericiți ani!

 

† Daniel

Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române

 

Preafericitul Părinte Patriarh Daniel şi Grupul psaltic „Tronos”, la finalul concertului de colinde „Răsăritul cel de Sus”

Simpozion de omiletică la Facultatea „Justinian Patriarhul”

La Facultatea de Teologie Ortodoxă „Justinian Patriarhul” din Bucureşti, preoţi, profesori români şi străini, scriitori, oameni de cultură din România, precum şi studenţi ai Facultăţii de Teologie Ortodoxă din Bucureşti au participat în perioada 12-14 noiembrie la simpozionul internaţional dedicat unuia dintre cei mai iluştri predicatori, profesori, teologi şi duhovnici ai poporului român, părintele Constantin Galeriu. În cadrul sesiunii festive, pr. conf. dr. Nicuşor Beldiman a citit mesajul Preafericitului Părinte Daniel, intitulat: „Părintele profesor Constantin Galeriu – mărturisitor jertfelnic al Evangheliei şi al idealurilor poporului român”. În continuare au vorbit pr. prof. dr. Vasile Răducă, decanul facultății, și pr. Cristian Galeriu, nepotul părintelui Constantin Galeriu, care a transmis mesajul bunicii sale, Argentina Galeriu, soţia părintelui Constantin, în vârstă de 93 de ani. Apoi, pr. prof. dr. Ştefan Buchiu, vicar-eparhial onorific, a citit referatul „Iubirea treimică în gândirea teologică a părintelui Constantin Galeriu”. Răzvan Bucuroiu, directorul revistei „Lumea Credinţei”, a reliefat faptul că părintele Galeriu a reprezentat, pentru românii abia ieşiţi de sub dictatura comunistă atee, imaginea vie a Bisericii Ortodoxe. Participanţii la simpozion au urmărit apoi filmul documentar „Părintele Galeriu”.

Părintele profesor Constantin Galeriu – mărturisitor jertfelnic al Evangheliei şi al idealurilor poporului român

Mesajul transmis de Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul României, la Simpozionul Internațional „Părintele profesor Constantin Galeriu – predicator harismatic şi preot misionar. Evocare la împlinirea a 100 de ani de la naștere“ (12-14 noiembrie 2018, Facultatea de Teologie Ortodoxă „Justinian Patriarhul” a Universității din București)

 

Simpozionul dedicat comemorării unui secol de la naşterea părintelui profesor Constantin Galeriu, organizat în aceste zile de Facultatea de Teologie Ortodoxă „Justinian Patriarhul” din București, în colaborare cu Parohia „Sfântul Silvestru” şi cu Asociaţia „Părintele Galeriu”, reprezintă un act de caldă omagiere a vrednicului slujitor al Mântuitorului Iisus Hristos, de la care păstrăm vii în inimile noastre chipul său luminos, bunătatea sufletească şi slujirea jertfelnică.

Înzestrat cu nenumărate daruri, cu chipul coborât parcă din vechile icoane, părintele Constantin Galeriu a fost unul dintre cei mai cunoscuți slujitori ai Bisericii de pe întregul cuprins românesc. Personalitatea sa rămâne adânc întipărită în memoria Bisericii şi a ţării, ca părinte de familie, ca preot de parohie şi ca profesor de înaltă conştiinţă pedagogică şi misionară.

Împreună cu distinsa doamnă preoteasă, Argentina, părintele Galeriu a crescut şi a educat patru copii, într-o perioadă presărată cu multe greutăţi materiale. Amintim faptul că, după instalarea dictaturii comuniste, părintele Galeriu a fost permanent urmărit şi supravegheat de autorităţi, fiind chiar întemniţat pentru o vreme.

Ca preot de parohie, părintele s-a dovedit a fi slujitor cu aleasă vocaţie liturgică şi pastorală, cunoscut mai ales ca predicator talentat. Mesajul de la amvon, profund teologic şi pastoral, era transmis pe înţelesul tuturor, zidind sufleteşte şi pe ascultătorii simpli, dar şi pe intelectualii tot mai numeroşi prezenţi la sfintele slujbe.

Ca profesor de teologie, părintele Galeriu rămâne în conştiinţa noastră ca educator creştin înţelept, îmbinând armonios erudiţia didactică, tactul pedagogic şi calităţile de om duhovnicesc.

În acelaşi timp, părintele profesor a fost mereu prezent şi în viaţa cetăţii, tainic şi discret în vremea dictaturii, la vedere după evenimentele din decembrie 1989, astfel că „slujba de apostol şi-a făcut-o deplin”, cultivând un dialog permanent viu atât cu teologi, cât şi cu oameni de cultură laică, altfel spus, cu Biserica şi cu societatea, cu vârstnicii şi cu tinerii.

Personalitatea sa dinamică și duhovnicească, fervoarea credin­ței și dragostea sa pentru Ortodoxie și pentru poporul român trebuie cunoscute şi preţuite, fiind expresia bucuriei unui misionar mărturisitor al Jertfei și Învierii Mântuitorului Iisus Hristos. Părintele Galeriu punea des accentul pe înviere, ca viață nouă în Hristos, tocmai pentru că a învă­țat din Sfânta Evanghelie, din scrierile Părinților Bisericii și din experiența sfinților că învierea ca dar se primește prin credință și pregătire spirituală, nu doar se așteaptă. Întreaga slujire pastoral-misionară a părintelui Galeriu rămâne pentru noi ca o făclie de Paști, care ne ajută să înţelegem mai bine taina și bucuria învierii sufletului din moartea pricinuită de păcat, dar și a pregătirii omului pentru învierea trupului, la venirea întru slavă a lui Hristos, la sfârşitul veacurilor.

În concluzie, în aceste zile comemorăm un profesor duhovnicesc, un om de dialog, un misionar neobosit, un mărturisitor al Crucii şi al Învierii lui Hristos, al frumuseţii spirituale a Ortodoxiei şi a poporului român, o făclie de Paşti pentru suflete.

Felicităm pe toţi organizatorii simpozionului şi binecuvântăm pe participanţii din ţară şi din străinătate, cu deplină apreciere pentru cei care cultivă recunoştinţa şi preţuirea faţă de darurile lui Dumnezeu revărsate în oameni şi cultivate de ei spre binele Bisericii şi al Neamului.

 

† Daniel

Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române

 

Conferința clericilor din Arhiepiscopia Bucureștilor

În Aula Magna „Teoctist Patriarhul” a Palatului Patriarhiei au avut loc lucrările Conferinței pastoral-misionare de toamnă a clericilor din Arhiepiscopia Bucureștilor, pe parcursul zilelor de 6 şi 7 noiembrie.. La evenimentul ce a avut drept tematică „2018 – Anul comemorativ al făuritorilor Marii Uniri”, preoții și diaconii din protopopiatele Capitalei și din județul Ilfov, preoții de caritate, din învățământ, de cimitir și din cadrul MAI și MApN s-au reunit marți, 6 noiembrie, și preoții și diaconii din protoieriile județului Prahova, miercuri, 7 noiembrie. Lucrările conferinței au fost prezidate în ambele zile de Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii ­Ortodoxe Române.

Lucrările Conferinței pastoral-misionare de toamnă au fost precedate de Sfânta Liturghie și de o slujbă de Te Deum, săvârșite în Catedrala Mitropolitană „Sfântul Spiridon”-Nou, Paraclis Patriarhal, de Preasfințitul Părinte Timotei Prahoveanul, Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Bucureștilor, în prima zi, și de Prea­sfințitul Părinte Varlaam Ploieșteanul, Episcop-vicar patriarhal, a doua zi, înconjurați de către câte un sobor de slujitori.

În ambele zile, în deschiderea lucrărilor desfășurate în Aula Magna „Teoctist Patriarhul” din Palatul Patriarhiei, Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a rostit cuvântul intitulat „2018 – Anul comemorativ al făuritorilor Marii Uniri din 1918”. Conferința a continuat prin susținerea a trei referate de către pr. prof. dr. Ioan Moldoveanu, Facultatea de Teologie Ortodoxă din București; colonel (r) prof. dr. Gheorghe Nicolescu și ing. Nicolae Noica.

Pr. prof. dr. Ioan Moldoveanu a prezentat comunicarea „Etape de unire națională de-a lungul timpului. Contri­buția Bisericii Ortodoxe Române la aceasta”. „Românii au fost conștienți întotdeauna de faptul că vorbesc aceeași limbă și au aceeași credință, chiar dacă ni se spune că nu poate fi vorba de ceea ce se numește conștiință națională. Ideea unității de neam, limbă și credință era sesizată și de străini, în chiar epoca pentru care mulți spun că nu se putea clama așa ceva. Iată cum, însă, la 1629, un patriarh ecumenic, Chiril Lucaris (…) răspundea principelui transilvan calvin Gabriel Bethlen, care îi scria rugându-l să intervină și să binecuvânteze trecerea românilor la calvinism, știind probabil că pe numele patriarhului fusese pusă o «Mărturisire de credință» calvină, publicată la Geneva. Răspunsul patriarhului (…) întărește convingerea noastră că până și străinii erau conștienți de unitatea românilor: «Pentru îndeplinirea fericită și pașnică a acestei (schimbări de religie), ar trebui mai întâi să se rupă legătura de sânge care zvâcnește în taină, dar cu multă putere între românii din Ţara Transilvaniei și locuitorii din țările Munteniei și Moldovei. Negreșit, domnii vecini ai ziselor țări nu vor îngădui aceasta niciodată și foarte sigur vor pune piedici, dacă nu cu armele, cel puțin cu îndemnuri tainice»“, a arătat părintele Ioan Moldoveanu. Totodată, părintele profesor a mai vorbit despre unirea românilor sub Mihai Viteazul, despre unirea celor două principate la 1859, iar la final despre Marea Unire de la 1918.

Conlucrarea dintre Biserică 
și Armată în Marele război

În continuare, colonel (r) prof. dr. Gheor­ghe Nicolescu a vorbit despre „Rolul preoților militari în Războiul pentru întregirea neamului (1916-1918)”, precizând faptul că nu se poate scrie o istorie a nea­mului românesc fără o referire permanentă la Biserică și la Armată. „Prezența preoților în rândul unităților combatante, mai ales după retragerea din decembrie 1916, a contribuit în mod hotărâtor la menținerea moralului ostașilor și a credinței în victorie. Preoții mobilizați și-au făcut din plin datoria nu numai la formațiunile sanitare, îngrijind răniții și prohodind decedații, sau în combaterea marii epidemii de tifos din primăvara anului 1917, ci și însoțind unitățile combatante în tran­șeele din prima linie”, a evidențiat col. Gheorghe Nicolescu. De asemenea, colonelul a subliniat rolul protoiereului Constantin Nazarie în timpul Primului Război Mondial, cel care a asigurat conducerea și coordonarea activității specifice a celor 252 de preoți mobilizați, completarea locurilor vacante și asigurarea obiectelor și cărților necesare desfășurării asistenței religioase: „O altă latură a activității Serviciului Religios, manifestată exclusiv prin eforturile șefului său, a fost apărarea drepturilor materiale ale preoților mobilizați și a poziției acestora în ierarhia militară, totul în limitele prevăzute de «Instrucțiunile asupra atribu­țiunilor preoților de armată», pe care Constantin Nazarie le-a respectat cu sfințenie”.

Prezentarea Catedralei Naționale 
în imagini

Apoi, ing. Nicolae Noica a făcut o prezentare Power Point intitulată „Catedrala Mântuirii Neamului – istoria unui ideal”. „Singura mare lucrare publică cu care astăzi ne putem mândri în Anul Centenar este Catedrala Mântuirii Neamului sau Catedrala Națională (…). Printr-un proiect de lege din 1882 se cerea alocarea la bugetul Ministerului Cultelor a 5 milioane de lei/aur, pentru construirea catedralei, în cinci ani. Bugetul țării atunci era 148 milioane de lei/aur, deci 5 milioane pentru catedrală însemna 4%, iar noi astăzi ne străduim să dăm un 4% pentru învă­țământ. Înaintașii noștri, regii Carol I și Ferdinand, regi care au venit să conducă țara, au înțeles necesitatea construirii acestei catedrale”, a precizat ing. Nicolae Noica.

În încheiere, participanții au vizionat filmul documentar „Făuritorii Marii Uniri”, realizat de TRINITAS TV. La ieșirea din Aula Magna „Teoctist Patriarhul”, a Palatului Patriarhiei, preoții participanți la conferință au primit din partea Preafericitului Părinte Patriarh Daniel cele două volume apărute la Editura BASILICA a Patri­arhiei Române intitulate: „Biserica Ortodoxă Română și Marea Unire”, precum și DVD-ul cu ­filmul documentar realizat de TRINITAS TV, intitulat „Făuritorii Marii Uniri”.

 

2018 – Anul comemorativ al făuritorilor Marii Uniri din 1918

Cuvântul rostit de către Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul României, în cadrul Conferinței pastoral-misionare de toamnă de la București, 6-7 noiembrie 2018, Palatul Patriarhiei

 

Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române a proclamat anul 2018 drept Anul omagial al unității de credință și de neam și Anul comemorativ al făuritorilor Marii Uniri din 1918.

Biserica Ortodoxă Română a avut o contribuție majoră la promovarea conștiinței unității spirituale a nea­mului românesc. Ea a cultivat în sufletele credincioșilor români con­ști­ința că au aceeași obârșie, ca neam, aceeași limbă neolatină și aceeași credință creștină. Mihai Eminescu a numit Biserica Ortodoxă Română „maica spirituală a neamului românesc, care a născut unitatea limbii și unitatea etnică a poporului”1.

Cultivând conștiința unității de credință și neam, Biserica Ortodoxă Română a contribuit mult la pregătirea condițiilor spirituale și culturale pentru înfăptuirea marilor evenimente naționale din istoria românilor: Unirea românilor sub domnia lui Mihai Viteazul din anii 1599-1600, Unirea Principatelor Munteniei și Moldovei din anul 1859, obți­nerea Independenței de stat a României (1877-1878) și Unirea Basarabiei, Bucovinei și Transilvaniei cu România din anul 1918.

Intrarea României în Primul Război Mondial alături de Puterile Antantei, la 14/27 august 1916, a urmărit întregirea neamului românesc și făurirea statului național unitar. Cei peste 250 de preoți militari eroi din Regatul României, care i-au însoțit pe soldații români în timpul campaniei militare din anii 1916-1918, i-au întărit duhovnicește, împărtășind cu ei suferințele războiului, jertfindu-și uneori viața. Activitatea lor a fost exemplară și de un eroism copleșitor, fiind unanim apreciați de comandanții armatei române. Acești preoți militari au dat dovadă de înalt patriotism și dragoste de țară, au preluat uneori comanda batalioanelor de soldați în cazul rănirii sau morții comandanților militari, au ținut cuvântări înălțătoare și încurajatoare în fața soldaților români, au ajutat pe medici în postul de prim ajutor, oferind îngrijiri sanitare răniților și muribunzilor, au împăr­tășit pe soldații răniți și au îngropat pe soldații uciși în război, au suportat rigorile pribegiei în munți, au căzut prizonieri, au stat în captivitate în diferite lagăre ale armatelor inamice în Germania, Ungaria și Bulgaria etc. Iar preoții care nu au fost mobilizați pe front i-au consolat pe cei rămași acasă și le-au insuflat încredere și speranță. În multe mănăstiri au fost amenajate orfelinate și spitale pentru cei în suferință, un rol considerabil avându-l Mitropolitul Pimen Georgescu al Moldovei, care a stăruit pentru pregătirea sanitară a peste 200 de călugări și călugărițe spre a lucra cu abnegație la îngrijirea bolnavilor și a răniților.

La 10 aprilie 1918, Generalul de Corp de Armată adjutant Constantin Prezan, fost Șef al Statului Major General, însărcinat cu comanda Armatei Române, aflat în vizită la Serviciul Religios al Armatei Române, menționa: „Preoții și-au făcut mai mult decât datoria și este o cinste pentru cler, care, alături de ostași, a făcut mai mult decât i-am cerut noi pentru țară și neam… Rugați-vă lui Dumnezeu ca să ne dea cât mai mulți patrioți de care țara are mare nevoie. Transmiteți tuturor preoților de armată mulțumirile calde pentru inimosul lor concurs ce mi-ați dat pentru apărarea țării”2.

După intrarea României în război, la 14/27 august 1916, autoritățile ungare au pornit o puternică acțiune de reprimare a oricăror manifestări cu caracter național din Transilvania. Atenția lor s-a îndreptat în special asupra intelectualilor români, între care se numărau și preoții de parohie, precum și învățătorii școlilor confesionale ale Bisericii.

*

Încheierea Primului Război Mondial a creat premisele politice interne și internaționale pentru unificarea Basarabiei, Bucovinei și Transilvaniei cu România.

La 27 martie/9 aprilie 1918, la Chișinău, Sfatul Ţării a hotărât cu majoritate de voturi Unirea Basarabiei cu România. În cuvântul Regelui Ferdinand, rostit în cadrul dejunului oficial de la Palatul Regal din Iași, oferit în cinstea delegației basarabene, se preciza importanța momentului: „V-ați alipit în timpuri grele pentru Ţara-mamă, ca un copil tânăr, însă cu inima adevărat românească. Salutăm în voi o parte frumoasă a unui vis care niciodată nu se va șterge… Trăiască copilul cel mai mic, dar poate cel mai voinic, al României Mari”3.

La 15/28 noiembrie 1918, s-au desfășurat lucrările Congresului General al Bucovinei, în Sala Sinodală a Palatului Mitropolitan din Cernăuți, care a hotărât „Unirea necondiționată și pentru vecie a Bucovinei, în vechile ei hotare până la Ceremuș, Colacin și Nistru, cu Regatul României”4. Motivarea moțiunii a fost făcută de Ion Nistor, care a insistat asupra unității națiunii române „una și nedespărțită de la Nistru până la Tisa”.

Realizarea României Mari a fost desăvârșită prin proclamarea Unirii Transilvaniei cu România, la 1 Decembrie 1918, în Alba Iulia. Cele două Biserici românești din Transilvania, ortodoxă și greco-catolică, dincolo de anumite suspiciuni și neînțelegeri între ele, au dat un sprijin semnificativ efortului de emancipare națională.

La 8/21 noiembrie 1918, ierarhii celor două Biserici românești din Transilvania, ortodoxă și greco-catolică, și-au exprimat în scris adeziunea la Consiliul Național Român (Marele Sfat al Națiunii Române din Ungaria și Transilvania): „Noi, subsemnații episcopi ai Bisericii Ortodoxe Române și Greco-Catolice Române, avem ferma convingere că interesele de viață ale neamului românesc, ai cărui păstori sufletești suntem, pretind ca un categoric imperativ înfăptuirea acestui drept de liberă dispunere și față de neamul nostru”5.

Preoții români care au luptat pentru păstrarea „în deplină curăție românească a limbii, legii și moșiei strămoșești, care cu sufletul lor cald de însuflețire curată au uscat umezeala temnițelor de stat, porneau acum, cu crucea în fruntea oastei lor creștine, pentru a pune umărul la înfăptuirea idealului întregii suflări românești”, după cum se exprima ziarul Lumina din Arad6.

În dimineața zilei de 1 decembrie 1918, la sfârșitul Sfintei Liturghii săvârșite în biserica ortodoxă din Alba Iulia, Episcopul Miron Cristea al Caransebeșului a citit rugăciunea pentru dezrobirea neamului românesc. Cuprinsul profund al rugăciunii rostite a creat o emoție foarte puternică în rândul celor prezenți, încât întreaga biserică a intonat apoi imnul „Deșteaptă-te, române!”.Nu era nici un ochiu uscat. Din ochii tuturor curgeau sfintele lacrimi ale învierii noastre naționale”, consemna în acele zile revista Biserica și Școala din Arad7.

Ședința Adunării Naționale Constituante s-a încheiat cu un cuvânt festiv al Episcopului ortodox Ioan I. Papp al Aradului și locțiitor de Mitropolit al Ardealului, care accentua ideea potrivit căreia clerul și poporul sunt „una în cugete și simțiri, sunt una în dorințele și aspirațiunile naționale de la vlădică până la opincă și de la opincă până la vlădică. Participă cu același sentiment al unității și legăturii de simțire cu credincioșii la acest eveniment, care este garanția constituirii poporului român ca națiune românească liberă și unica îndreptățită a dispune de soarta sa prezentă și viitoare”8.

La 14 decembrie 1918, delegația românilor ardeleni, compusă din Episcopul ortodox Miron Cristea, Episcopul greco-catolic din Gherla Iuliu Hossu, Alexandru Vaida-Voievod și Vasile Goldiș, a prezentat Regelui Ferdinand, la București, actul unirii de la 1 decembrie 1918.

Regele i-a întâmpinat cu următorul discurs: „În numele românilor din Vechiul Regat, din Basarabia și din Bucovina, astăzi uniți, cu profundă recunoștință primesc hotărârea fraților noștri de peste Carpați de a săvârși unitatea națională a tuturor românilor și declar pe veci unite la Regatul Român toate ți­nu­tu­rile locuite de români de la Tisa până la Nistru. Cu dragoste nețăr­mu­rită mi-am închinat viața scumpului meu popor, plin de credință în menirea lui istorică. Prin lupte și prin jertfe, Dumnezeu ne-a dat să înfăptuim astăzi aspirațiile noastre cele mai sfinte. Mulțumindu-i din adâncul sufletelor, ne îndreptăm gândurile către cei care cu sângele lor au clădit noul temei al dezvoltării noastre naționale…”9.

Marea Unire de la 1918 a adus cu sine profunde schimbări nu numai în viața statului, ci și în viața Bisericii Ortodoxe Române. Unirea politică a românilor cerea o organizare bisericească unitară, „unificarea și împreunarea tuturor Bisericilor noastre provinciale cu Biserica-mamă”10. Trebuiau întreprinși pașii necesari „pentru închegarea Bisericilor ortodoxe de pe întreg teritoriul românesc într-o singură Biserică”11. La 18/31 decembrie 1919, în scaunul vacant de Mitropolit primat al României a fost ales Miron Cristea, Episcopul Caransebeșului, care, în anul 1925, a devenit primul Patriarh al Bisericii Ortodoxe Române.

Într-un Memoriu scris în anul 1922 cu privire la Trebuințele Bisericii Ortodoxe Române din țară, adresat autorităților de stat din acea vreme, Mitropolitul primat Miron Cristea afirma urmă­toarele:„Un lucru rămâne cert: față de Biserica Ortodoxă Română nu putem cruța nimic. Ea a fost lăsată cu totul în urmă. Nu i s-a dat aproape nimic, din contră, Biserica din vechiul regat a fost lăsată într-o situație care s-o facă aproape incapabilă de orice muncă mai însemnată. Deci, acestei Biserici, care atât de mult a contribuit până acum la crearea sufletului românesc unitar și care trebuie să aibă un rol important și la consolidarea din viitor a țării, trebuie să i se pună la dispoziție toate mijloacele pentru a putea corespunde misiunii sale mai ales azi, când cultele străine au față de ea o situație princiară, încât lăsarea Bisericii statului în situația umilită de azi atinge însuși prestigiul țării și al neamului românesc și marile interese ale lui”12.

La 15 octombrie 1922, în cadrul unei impresionante ceremonii desfășurate la Catedrala Reîntregirii Neamului din Alba Iulia, Regele Ferdinand I și Regina Maria au fost încoronați ca suverani ai României Mari, act ce simboliza unirea tuturor românilor „de la Nistru până la Tisa” sub același sceptru.

Comemorarea făuritorilor Marii Uniri și a contribuției istorice majore a acestora la realizarea idealului național constituie o ofrandă de recunoștință, dar și prilej pentru generația actuală de a cunoaște mai bine virtuțile lor, de a le prețui și a le pune în lucrare, fiind chipuri de lumină și întărire spirituală pentru viața și lucrarea Bisericii astăzi.

Prin milostivirea lui Dumnezeu, cu rugăciunile Maicii Domnului și ale tuturor sfinților și cu ajutorul clerului și credincioșilor, dar și cu ajutorul unor instituții ale statului român, în ziua de 25 noiembrie 2018 va fi sfințită Catedrala Națională din București, aceasta fiind o necesitate liturgică practică, dar și un simbol al spiritualității românești. Catedrala Națională, care are ca hramuri principale Înălțarea Domnului (Ziua Eroilor Neamului) și Sfântul Apostol Andrei, Ocrotitorul României, unește iubirea de Dumnezeu a unui popor dreptcredincios și jertfelnic, mult încercat în istorie, cu recunoștința pe care o datorăm veșnic eroilor neamului.

Binecuvântăm deschiderea lucrărilor Conferinței pastoral-misionare a clericilor din Arhiepiscopia Bucureștilor din toamna acestui an, rugându-ne Preasfintei Treimi să reverse harul și lumina Sa asupra tuturor slujitorilor Sfintelor Altare.

 

† Daniel

Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române

Note:

1 Timpul, 14 august 1882, în: Mihai Eminescu, Opere, vol. 13, București, Ed. Academiei, 1989, pp. 168-169.

2 Gh. Nicolescu, Gh. Dobrescu, A. Nicolescu, Preoți în lupta pentru făurirea României Mari, 1916-1919, București, Ed. Europa Nova/Fundația General Ștefan Gușă, 2000, p. 198.

3 Ion Agrigoroaiei, „Marea Unire”, în: Gheorghe Platon (coord.), Istoria Românilor, volumul VII, tom II. De la Independență la Marea Unire (1878-1918), București, Ed. Enciclopedică, 2003, p. 496, apud „Basarabenii în Iași și toastul Sfatului Ţării la Palatul Regal”, Mișcarea, 1918, 1 aprilie.

4 1918 la români. Desăvârșirea unității național-statale a poporului român. Documente externe. 1916-1918, vol. 2, București, Ed. Științifică și Enciclopedică, 1983, p. 1240, apud Ion Agrigoroaiei, „Marea Unire”, p. 506.

5 Cultura creștină, VII (1919), 1, pp. 1-2.

6 Lumina, I (1918), 45, p. 1.

7 Biserica și Școala, XLII (1918), 47, p. 2.

8 Biserica și Școala, XLII (1918), 49, p. 1.

9 Pr. Niculae Șerbănescu, „1 Decembrie – sărbătoarea națională a României”, în: Biserica Ortodoxă Română și Marea Unire, vol. II, București, Ed. BASILICA, 2018, p. 296.

10 Gheorghe Gr. Comșa, Unificarea organizației noastre bisericești, Sibiu, Tiparul Tipografiei Arhidiecezane, 1947, p. 4.

11 Milan Șeșan, „Unificarea bisericească din 1918 ca act de întărire a unității politice a statului român”, Mitropolia Ardealului, XIII (1968), 11-12, p. 834.

12 Direcția Municipiului București a Arhivelor Naționale, Fondul Miron Cristea.