Centrul de Presă BASILICA – Misiune pentru cultivarea unității de credință și de neam a românilor

Mesajul Preafericitului Părinte Daniel, Patriarhul României, rostit la sărbătoarea Preasfintei Treimi, hramul Centrului de Presă BASILICA al Patriarhiei Române, luni, 28 mai 2018

 

Sărbătoarea Preasfintei Treimi este prima sărbătoare ocrotitoare sau patronală a Centrului de Presă 
BASILICA al Patriarhiei Române, deoarece, cronologic, prima componentă a acestuia a fost Radio TRINITAS, înființat în anul 1998, urmat de Ziarul Lumina în anul 2005. A doua sărbătoare patronală a Centrului de Presă BASILICA este praznicul Sfântului Cuvios Dimitrie cel Nou (deoarece acesta a fost înființat în 27 octombrie 2007).

Deși momentul înființării celor cinci componente ale Centrului de Presă BASILICA diferă, iar misiunea fiecăreia are mijloace specifice, totuși ele oglindesc, prin eforturi comune, viața și activitatea unitară a Bisericii Ortodoxe Române în societate.

Pentru că Biserica binevestește în lume unitatea și iubirea milostivă a Preasfintei Treimi pentru umanitate, și Centrul de Presă al Bisericii noastre (Radioul și Televiziunea TRINITAS, Ziarul Lumina, Agenția de Știri BASILICA și Biroul de presă) promovează în spațiul mediatic românesc același mesaj spiritual al Bisericii, într-o varietate de moduri.

Prin promovarea cultului ortodox și a culturii române, prin evidențierea tradițiilor populare, prin campanii media dedicate românilor din jurul granițelor și din diasporă, prin reportaje sociale și prin știri zilnice, prin mărturii și evocări, prin file din istoria neamului, prin documentare și transmisiuni în direct despre evenimente majore, prin cuvinte edificatoare, evidențiate de lumina tiparului sau publicate online, Centrul de Presă 
BASILICA al Patriarhiei Române contribuie la cultivarea și întărirea unității de credință și de neam a poporului român.

În anul 2018, în care celebrăm Centenarul Marii Uniri din 1918, sărbătoarea Preasfintei Treimi are o semnificație deosebită nu doar pentru faptul că programul Anului omagial al unității de credință și de neam a devenit programul mediatic principal al Centrului de Presă BASILICA, ci și prin faptul că se împlinesc 20 de ani de emisie neîntreruptă a postului de Radio 
TRINITAS (1998-2018) și 10 ani de activitate online a Agenției de știri BASILICA (2008-2018).

În două decenii de activitate neîntreruptă, postul de radio TRINITAS a devenit pentru foarte mulți români ceea ce și-a propus să fie încă de la început: „un radio pentru suflet”. Prin programele sale, el face cunoscută iubirea mântuitoare și sfințitoare a lui Dumnezeu în casele oamenilor, pentru ca oamenii să caute Casa iubirii veșnice a lui Dumnezeu, al cărei pridvor este Sfânta Biserică.

De 10 ani, Agenția de știri BASILICA a Patriarhiei Române este pagina de internet în care activitatea pastorală, misionară și social-filantropică a Bisericii Ortodoxe Române se face cunoscută prin știri și articole, documentare sau interviuri. Agenția de știri BASILICA descoperă astfel, prin cuvinte și imagini, „binele de știut” din toate eparhiile Bisericii Ortodoxe Române.

Cu prilejul sărbătorii de astăzi, înălțăm rugăciuni de mulțumire și cântări de preamărire înaintea Preasfintei Treimi pentru binecuvântarea pe care o revarsă asupra tuturor celor care lucrează în cele cinci componente ale Centrului de Presă BASILICA, desfășurând o activitate misionară utilă și tot mai apreciată de membrii Bisericii noastre.

Totodată, aducem mulțumiri tuturor eparhiilor, instituțiilor și persoanelor care au sprijinit și sprijină buna desfășurare a activităților mediatice ale Patriarhiei Române.

De asemenea, îi felicităm pe toți ostenitorii și colaboratorii din departamentele Centrului de Presă BASILICA și le mulțumim pentru fidelitatea și dăruirea pe care o arată față de Biserică și de misiunea ei în societate.

În mod deosebit, ne rugăm Preamilostivului Dumnezeu să trimită harul și binecuvântarea Sa peste toți ascultătorii, cititorii și telespectatorii care primesc cu bucurie, apreciază și susțin lucrarea culturală, socială și misionară a Centrului de Presă 
BASILICA al Patriarhiei Române!

Tuturor le adresăm urarea: Întru mulți și binecuvântați ani!

 

† Daniel

Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române

Colegiul Decanilor – responsabilitate academică în comuniune

La Facultatea de Teologie Ortodoxă a Universității „1 Decembrie 1918” din Alba Iulia s-a organizat, cu binecuvântarea Preafericitului Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, întrunirea de primăvară a Colegiului Decanilor de la facultățile și departamentele de teologie ortodoxă din cuprinsul Patriarhiei Române.

 

Evenimentul academic s-a desfășurat în zilele de 14-15 mai 2018 și a fost prezidat de către pr. prof. dr. Ștefan Buchiu, decanul Facultății de Teologie Ortodoxă „Justinian Patriarhul” a Univer­sității din București și președintele Colegiului Decanilor, care l-a prezentat, cu această ocazie, pe noul coordonator al Sectorului teologic-educațional din cadrul Administrației Patriarhale, pr. conf. dr. Nicușor Beldiman, consilier patriarhal, și care a adresat mulțumiri organizatorilor pentru cadrul oferit în vederea desfășurării acestei întâlniri.

Pe ordinea de zi s-au regăsit subiecte de actualitate care privesc învățământul teologic ortodox universitar și postuniversitar. În acest sens, s-au stabilit aspectele organizatorice ale celui de-al VIII-lea Congres Național al Facultăților de Teologie Ortodoxă din cuprinsul Patriarhiei Române, intitulat Contribuția Bisericii și a teologiei ortodoxe pentru unitatea de credință și de neam, care se va organiza în perioada 8-10 octombrie 2018 la Facultatea de Teologie Ortodoxă „Episcop dr. Vasile Coman” a Uni­versității din Oradea.

În continuare, a fost analizat stadiul elaborării manualelor pentru facul­tățile de teologie ortodoxă. Până în prezent, în cadrul Colecției Cursuri, Manuale și Tratate de Teologie Ortodoxă, apărută la Editura BASILICA a Patriarhiei Române, au fost tipărite următoarele manuale: Apologetica ortodoxă (vol. I și II) – coordonator conf. dr. Adrian Lemeni; Istoria și Filosofia Religiilor. Religii ale lumii antice – coordonator pr. prof. dr. Nicolae Achimescu; Omiletica – coordonator pr. prof. dr. Vasile Gordon; Teologie Dogmatică Ortodoxă – coordonator pr. prof. dr. Ștefan Buchiu și Introducere în Studiul Vechiului Testament – coordonator pr. prof. dr. Ioan Chirilă (în curs de tipărire).

În cadrul discuțiilor purtate s-a propus ca studenții teologi români care doresc să studieze în străinătate să fie recomandați de către profesorii de specialitate, cu responsabilitate, seriozitate și asumare, întrucât reprezintă Biserica Ortodoxă Română în raport cu celelalte Biserici, confesiuni creștine și alte religii.

Totodată, s-a reafirmat necesitatea aplicării unitare a hotărârilor Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române, cu privire la învățământul teologic ortodox universitar și postuniversitar, în general, și a respectării condițiilor de înscriere la concursul de admitere la doctorat (media minimă de 8,51), în special.

Următoarea întrunire a decanilor, precum și întâlnirea directorilor școlilor doctorale de la facultățile de teologie ortodoxă din țară vor avea loc la Oradea, în toamna acestui an.

Propunerile formulate în cadrul întrunirilor Colegiului Decanilor evidențiază importanța respectării exigențelor academice și contribuie la creșterea permanentă a calității învățământului teologic din cuprinsul Patriarhiei Române.

Întâlnirea preoților militari din cadrul forțelor terestre

La Academia Forțelor Terestre „Nicolae Bălcescu” din Sibiu a avut loc în perioada 9-11 mai convocarea anuală a preoților militari din cadrul Statului Major al Forțelor Terestre din România. Întâlnirea preoților militari cu Înaltpreasfințitul Părinte Laurențiu, Mitropolitul Ardealului, a avut loc joi, 10 mai, în aula academiei sibiene și a debutat cu un Te Deum oficiat de ierarh, prin care s-au înălțat rugăciuni de mulțumire pentru activitatea de până acum a preoților militari.

 

În cuvântul său, IPS Părinte ­Mitropolit Laurențiu i-a îndemnat pe slujitori să fie mereu prezenți în viața militarilor și să îi ajute pe aceștia să depășească provocările carierei militare prin apropierea de Dumnezeu și de Biserică. „Biserica nu așteaptă de la preoții militari ca aceștia să se laicizeze și să vină cu aceste tendințe în viața Bisericii. Așteptăm ca viața spirituală a Bisericii, experiența de două mii de ani, să se alipească de experiența și știința militară, dar mai ales de viața militară a persoanelor care acum sunt militari profesioniști. Trebuie să fiți pregătiți și să intuiți, să adăugați pe lângă teologie și alte științe și discipline ajutătoare, care stau alături de știința teologiei”, a spus Înaltpreasfinția Sa.

La convocarea anuală a preoților militari din cadrul Statului Major al Forțelor Terestre din România au fost discutate aspecte ale statutului preotului militar, ale colaborării dintre preoții militari și ceilalți slujitori ai sfintelor altare, legate de regulamentele care stau la baza activității preoților militari și de ierarhizarea preoților militari. S-a luat în discuție posibilitatea ca o comisie a preoților militari să propună Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române alcătuirea unei cărți de cult în care să fie cuprinse toate slujbele religioase din cadrul ceremoniilor militare, actualizate pentru a răspunde nevoilor misionare. Nu în ultimul rând s-a discutat despre rolul preotului militar în unitățile în care slujește și despre intensificarea misiunii sale în rândul militarilor.

Un mesaj de bun venit a transmis prorectorul și locțiitorul comandantului pentru formare continuă și relații cu studenții din cadrul Academiei Forțelor Terestre „Nicolae Bălcescu” din Sibiu, colonelul Constantin Grigoraș, iar la discuții a fost prezent și consilierul patriarhal pr. Ciprian Ion Ioniță de la Sectorul social-filantropic al Patriarhiei Române.

 

Reglementări juridice privind disidențele apărute în cadrul cultelor religioase oficial recunoscute

Adeseori, aceia care doresc să promoveze învățături străine de cele ale Bisericii încearcă să folosească pârghiile statale fie pentru a-și impune opinia, fie pentru a împiedica luarea unor măsuri de către organismele statutare ale comunității. Este cunoscut că, după Sfântul și Marele Sinod din Creta, în România, un mic grup contestă vocal hotărârile adoptate. Între contestatari sunt și câțiva clerici care au încetat pomenirea chiriarhului lor, intrând în stare de schismă.

După multe încercări de readucere a acestora la unitate și după aplicarea unor prime sancțiuni mai blânde (dojană arhierească), acei clerici care nu s-au îndreptat au fost caterisiți. Aceștia, probabil din dorința de a face cât mai mult zgomot posibil și a-și populariza pozițiile schismatice, au contestat la instanțele Statului Român pedeapsa caterisirii, încercând să obțină menținerea în parohii cu sprijinul autorității statale. Ei nu cunoșteau sau nu erau interesați să cunoască poziția constantă a instanțelor române, dar și a Curții Europene a Drepturilor Omului, privitoare la disidențele apărute în cadrul cultelor religioase oficial recunoscute.

Astfel, potrivit jurisprudenței Curții Constituționale a ­României, instanțele de judecată naționale nu sunt competente să exercite funcția de înfăptuire a justiției în cadrul cultelor religioase pentru acte de încălcare a disciplinei interne, deoarece răspunderea juridică în materie nu este reglementată prin norme juridice de drept comun, ci prin norme juridice proprii acelor culte. De altfel, este echitabil să se stabilească răspunderea disciplinară a personalului clerical de către organe de judecată ale cultelor, deoarece numai acestea pot aprecia dacă actele de indisciplină săvârșite sunt sau nu compatibile cu rolul spiritual al cultului (Decizia CCR nr. 640 din 10 iunie 2008, Decizia CCR nr. 448 din 7 aprilie 2011, Decizia CCR nr. 403/2016).

Mai mult, Curtea Constituțională a constatat că principiile autonomiei și unității cultului nu ar mai fi respectate dacă instanțele de drept comun ar exercita controlul asupra hotărârilor luate de instanțele disciplinare și de judecată bisericească în probleme doctrinare, morale, canonice și disciplinare (Decizia nr. 448 din 7 aprilie 2011).

Pentru a statua în sensul celor arătate în precedent, prin Decizia nr. 403/2016, instanța de contencios constituțional a reținut și jurisprudența Curții Europene a Drepturilor Omului (CEDO), care, prin Hotărârea din 23 septembrie 2008, pronunțată în Cauza Ahtinen împotriva Finlandei, a decis că art. 6 paragraful 1 din Convenția pentru apărarea drepturilor omului și a libertăților fundamentale nu este încălcat de vreme ce nu își găsește aplicarea în cauză.

Dreptul pretins de reclamant nu constituia un „drept civil”, care să poată fi valorificat în fața instanțelor de drept comun, în sensul art. 6 din Convenție.

Totodată, CEDO s-a pronunțat în același sens, al inaplicabilității art. 6 paragraful 1 din Convenția pentru apărarea drepturilor omului și a libertăților fundamentale, și prin Decizia de admisibilitate din 30 ianuarie 2001, pronunțată în Cauza Eva Dudova și Zdenek Duda împotriva Republicii Cehe, reținând că procedura urmată de reclamanți nu se referea la un drept cu privire la care să existe cale de atac în fața instanțelor de judecată cehe (dreptul de a fi preot).

Prin hotărârea Marii Camere a Curții Europene a ­Drepturilor Omului pronunțată în Cauza Sindicatul „Păstorul cel Bun” împotriva României, publicată în „Monitorul Oficial“ nr. 15 din 10 ianuarie 2014, după reanalizarea fondului, Marea Cameră a concluzionat că refuzul instanței naționale de a înregistra sindicatul reclamant este justificat, constituind o aplicație a principiului autonomiei cultelor religioase, potrivit căruia comunitățile religioase au dreptul de a se organiza în mod liber, potrivit propriului statut.

Prin Decizia nr. 403/2016, Curtea Constituțională a constatat că este neîntemeiată critica referitoare la încălcarea art. 21 din Constituție, privind accesul la justiție. Astfel, potrivit Curții Constituționale, instanțele de judecată nu sunt competente să exercite funcția de înfăptuire a justiției în cadrul cultelor religioase pentru acte de încălcare a disciplinei interne, deoarece răspunderea juridică în materie nu este reglementată prin norme juridice de drept comun, ci prin norme juridice proprii acelor culte.

Pe aceeași linie a jurisprudenței s-a pronunțat și Instanța Supremă încă din anul 2000, prin Decizia nr. 3070 din 3 octombrie 2000 a Curții Supreme de Justiție – Secția Civilă. Curtea Supremă a apreciat că instanțele inferioare, soluționând contestația (privind revocarea unui preot din funcția de protopop) și considerând că se află în fața unui litigiu de muncă, au depășit atribuțiile puterii judecătorești, deoarece în ceea ce privește alegerea, numirea, confirmarea și reconfirmarea protopopilor competența aparține organelor bisericești, astfel cum este reglementată prin norme de drept canonic, soluționarea problemelor ce țin de viața canonică nefiind supusă controlului instanțelor judecătorești de drept comun. „Există, deci, un sistem jurisdicțional canonic, prin care se derogă de la sistemul jurisdicțional de drept comun. Această limitare parțială a liberului acces la justiție a fost acceptată de petent în momentul în care a optat pentru statutul de preot.”

În fapt, clericii aflați pe poziție de schismă au părăsit Biserica Ortodoxă Română cu mult înainte de caterisirea lor, contestând autoritatea ierarhului și a Sfântului Sinod (art. 11 din Statutul Bisericii Ortodoxe Române: Sfântul Sinod este cea mai înaltă autoritate a Bisericii Ortodoxe Române, în toate domeniile ei de activitate). Aceștia contestă hotărârile Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române, dar pretind să fie impuși, de către Stat, prin intermediul justiției, ca slujitori ai unei Biserici a cărei poziție pe probleme bisericești o contestă.

CEDO a parafrazat în multe cauze afirmația fostei Comisii europene a drepturilor omului din Cauza Bror Spetz și alții contra Suediei din 8 septembrie 1988, respectiv că prin Convenție nu se creează un drept la disidență în interiorul comunităților religioase, fiind suficient ca disidenții să poată părăsi comunitatea. Unul dintre sensurile principale ale autonomiei comunităților religioase cuprinde dreptul acestora de a asigura uniformitatea în chestiunile religioase. Libertatea de gândire, conștiință și religie a slujitorilor care nu se (mai) regăsesc în doctrina comunității religioase este asigurată prin dreptul acestora de a părăsi comunitatea respectivă.

Clericii schismatici, deși se poziționează drept contestatari ai hotărârilor organismelor statutare ale Bisericii Ortodoxe Române, vor să folosească în continuare locașurile de cult și alte bunuri ale Bisericii Ortodoxe Române și să fie salarizați de către aceasta. Ei nu vor să părăsească comunitatea religioasă, ci să o forțeze să își schimbe, cu sprijinul Statului, poziția asupra unor aspecte bisericești care nu țin de competența Statului.

Or, implicarea Statului în acest conflict privind aspecte de învățătură de credință între o comunitate religioasă și un slujitor al său ar însemna o încălcare gravă a autonomiei comunității religioase și a obligației de neutralitate religioasă a Statului, garantate de articolul 9 din Convenția europeană a drepturilor omului, art. 29 din Constituția României, precum și Legea nr. 489/2006 privind libertatea religioasă și regimul general al cultelor.

Dreptul de a fi preot în cadrul unui cult recunoscut nu este un drept reglementat și garantat de către Stat, ci de prevederile canonice ale cultelor, a căror interpretare nu o poate face instanța judecătorească statală.

În anul 2007, în Cauza Sviato-Mykhaïlivska Parafiya contra Ucrainei, a fost enunțat de către CEDO faptul că dreptul comunității religioase la autonomie interzice Statului să o oblige să admită în sânul ei noi membri sau să excludă pe alții. O ingerință de acest tip ar încălca libertatea asociației religioase să-și reglementeze propriul comportament și să-și administreze problemele liber.

CEDO consideră că neutralitatea (interdicția pentru Stat de a determina dacă mijloacele utilizate pentru a exprima credințele religioase sunt legitime) protejează structura internă a organizațiilor religioase și reglementările care guvernează calitatea de membru, ce se constituie în mijloace prin care astfel de organizații sunt capabile să-și exprime credințele și să-și mențină tradițiile religioase.

În aceeași cauză, Curtea afirmă că respectul autonomiei comunităților religioase recunoscute de Stat implică acceptarea de către acesta a dreptului acestor comunități de a acționa conform propriilor reguli și interese față de eventualele mișcări de disidență care ar apărea în sânul lor și care ar putea prezenta un pericol pentru coeziunea lor, pentru imaginea sau unitatea lor. Autoritățile naționale nu au deci dreptul să se erijeze în arbitri între organizațiile religioase și diferitele entități disidente care există sau ar putea să se creeze în sfera lor.

O afirmație deosebit de importantă pentru autonomia comunităților religioase este făcută de CEDO în Cauza Sindicatul „Păstorul cel Bun” contra României: „decurge din articolul 9 al Convenției dreptul comunităților religioase de a avea propriile opinii asupra activităților colective ale membrilor lor care ar putea amenința autonomia lor” și că aceste opinii trebuie să fie respectate de către autoritățile naționale.

În concluzie, disidențele apărute în cadrul cultelor oficial recunoscute de către Stat nu beneficiază de sprijinul Statului pentru a contesta autoritatea cultului și dreptul acestuia de a asigura uniformitatea în cadrul comunității religioase.

 

Noua Adunare eparhială a Arhiepiscopiei Bucureștilor

În Sala Sinodală din Reședința Patriarhală s-a desfășurat marți, 29 mai 2018, ședința constitutivă a Adunării eparhiale a Arhiepiscopiei Bucu­reștilor, sub președinția Preafericitului Părinte Patriarh Daniel. Evenimentul a fost precedat de Sfânta Liturghie și de slujba Te Deum-ului săvârșite în Catedrala Patriarhală de Preasfințitul Părinte Timotei Prahoveanul, Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Bucureștilor.

La slujba de Te Deum au participat membrii aleși ai Adunării eparhiale, precum și membrii Permanenței Consiliului eparhial al Arhiepiscopiei Bucureștilor. În continuare, în Sala Sinodală a Reședinței Patriarhale, lucrările ședinței au fost deschise de Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române. „Este o mare bucurie pentru noi ca din patru în patru ani să avem o Adunare eparhială nouă. Această Adunare eparhială este foarte importantă deoarece joacă un rol deosebit în definirea prio­rităților unei eparhii pentru o perioadă de patru ani. Aceste priorități sunt de ordin edilitar, misionar, social-filantropic, cultural și de aceea arată nu doar grija clerului pentru Biserică, ci și a credin­cioșilor mireni”, a evidențiat ­Preafericirea Sa. Întâistătătorul Bisericii noastre a ­explicat apoi înțelesurile cuvântului ­„mirean”. „Termenul «mirean» provine din limba slavă. «Mir» în limba slavă înseamnă lume. De asemenea, mir mai ­înseamnă și pace. Deci, mirean este un credincios care nu viețuiește în mănăstire și nici tot timpul în Altar, ci el este un om care mărturisește pe Hristos, mărturisește credința sa în lume, în societate”, a precizat Patriarhul României.

 

 

Conferință preoțească la Palatul Patriarhiei

Clericii din cele șase protopopiate ale Capitalei și din județul Ilfov, preoții de caritate, din instituțiile de învățământ, de la cimitire și din cadrul MAI și MApN au participat luni, 14 mai, la Conferința pastoral-misionară de primăvară cu tema „2018 – Anul omagial al unității de credință și de neam”. Întâlnirea desfășurată în Aula „Teoctist Patriarhul” a Palatului Patriarhiei a fost prezidată de Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române.

 

Conferința pastoral-misionară a fost precedată de Sfânta Liturghie și de slujba de Te Deum oficiate în Catedrala Mitropolitană „Sfântul Spiridon”-Nou, Paraclis Patriarhal, de Preasfințitul Părinte Timotei Prahoveanul, Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Bucureștilor.

Sesiunea conferinței a fost deschisă prin intonarea troparului „Hristos a înviat”, după care Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a binecuvântat începerea lucrărilor propriu-zise ale conferinței, a prezentat programul întâlnirii și a rostit cuvântul de deschidre intitulat „2018 – Anul omagial al unității de credință și de neam”. În continuare a avut loc prezentarea celor trei referate, sub formă de rezumat.

Preasfințitul Părinte Varlaam Ploieș­teanul, Episcop-vicar patriarhal, a prezentat referatul „Contribuția Bisericii la promovarea conștiinței naționale a poporului român și la făurirea statului român unitar modern”. Preasfinția Sa a subliniat faptul că anul 1918 reprezintă încununarea victorioasă a unui lung șir de așteptări și de lupte, de sacrificii și de osteneli pentru împlinirea unui crez, a unui ideal – desăvârșirea statului național unitar. Această necontenită lucrare a început odată cu procesul etnogenezei noastre sau al formării ca popor nou în istorie acum două milenii și a fost împlinită de Biserica Ortodoxă, Biserica neamului nostru. De asemenea, Prea­sfințitul Părinte Varlaam Ploieș­teanul a evidențiat că „credința creștină primită din predica Sfinților Apostoli Andrei și Filip a devenit factorul identitar și fortăreața nebiruită a acestei noi rea­lități: poporul străromân și român”. În continuarea prelegerii, Preasfinția Sa a subliniat că „matricea spiritului românesc a dăinuit, în pofida încercărilor la care românii au fost supuși. Oamenii și mărfurile, cărțile și ideile au circulat în tot spațiul românesc, unitar prin geneza și structura lui”.

În finalul cuvântului, PS Varlaam Ploieșteanul a întărit ideea că „printre fruntașii luptei pentru Marea Unire s-au aflat ierarhi, preoți, profesori de teologie, călugări, fii de preoți, personalități cu studii teologice, atât în Basarabia, cât și în ­Bucovina, în Transilvania și Banat, care vor fi evocați pe parcursul întregului an și în anii următori dedicați Centenarului”.

Părintele lector dr. Petre Sperlea, de la Facultatea de Teologie Ortodoxă din București, a vorbit celor prezenți despre „cele mai emblematice biserici din Arhiepiscopia Bucureștilor zidite în perioada 1918-2018”. Părintele profesor dr. Mihail-Simion Săsăujan, consilier eparhial la Sectorul cultural și comunicații media al Arhiepiscopiei Bucureștilor, a prezentat „cele mai semnificative instituții educa­ționale din Arhiepiscopia Bucureștilor edificate în perioada 1918-2018”.

La finalul prezentărilor a avut loc vizionarea filmului documentar dedicat Centenarului Marii Uniri, intitulat „Unitatea de neam și de credință a românilor”, realizat de TRINITAS TV.

Cu acest prilej, fiecare cleric a primit, în Sala „Europa Christiana”, din partea Preafericitului Părinte Patriarh Daniel, volumele: „Uniți în cuget și în simțiri. Unitatea de credință și de neam. Studii și articole”, Editura BASILICA, 2018; „Florilegiu patristic despre unitatea de credință”, Editura Cuvântul Vieții, 2018; „Sfântul Ioan Gură de Aur, despre patimi și virtuți”, Editura Cuvântul Vieții, București, 2017.

Marți, 15 mai, a avut loc sesiunea Conferinței pastoral-misionare de primăvară a protopopiatelor Ploiești Nord, Ploiești Sud și Urlați, în biserica Parohiei „Acoperământul Maicii Domnului” din Ploiești, iar miercuri, 16 mai, a avut loc sesiunea Conferinței protopopiatelor Câmpina și Vălenii de Munte în biserica Parohiei „Sfânta Cuvioasă Parascheva” din Câmpina. Lucrările am­belor sesiuni au fost prezidate de Prea­sfințitul Părinte Varlaam Ploieșteanul.

 

2018 – Anul omagial al unității de credință și de neam

Cuvântul rostit de Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul României, la deschiderea lucrărilor Conferinței pastoral-misionare a clericilor din Arhiepiscopia Bucureștilor, București – luni, 14 mai 2018

 

Celebrarea Anului omagial al unității de credință și de neam reprezintă, pentru Biserica Ortodoxă Română, expresia comuniunii și mărturisirii sale de credință rămase neschimbate în decursul istoriei.

Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române a stabilit ca, în cadrul Conferinței pastoral-misionare semestriale a preoților din primăvara anului 2018, să fie analizată unitatea de credință și de neam prin reliefarea următoarelor teme: Unitatea de credință – temelie a unității ­Bisericii; unitatea Bisericii în fața persecuțiilor; unitatea Bisericii în fața ereziilor; unitatea Bisericii în fața curentelor filosofice și ideologiilor politice; și contribuția Bisericii la promovarea conștiinței naționale a poporului român și la făurirea statului român unitar modern.

În primele secole creștine, în special în perioada articulării învățăturii de credință de până la perioada ­Sinoadelor Ecumenice, Biserica a fost confruntată cu două pericole majore care amenințau unitatea ei.

Din exterior au acționat, împotriva armoniei ecleziale, persecuțiile îndreptate oficial împotriva creștinismului de către autoritatea romană și populația păgână, care considerau „noua” credință drept o manifestare îndreptată împotriva politeismului și structurii statale existente la vremea respectivă.

Din interior, s-au ridicat împotriva unității Bisericii „bărbați, grăind învățături răstălmăcite, ca să tragă pe ucenici după ei” (cf. Fapte 20, 30), așa cum prevăzuse înainte Sfântul Apostol Pavel, iar aceștia au creat diferite schisme și erezii, toate având nevoie de decizii clare și ferme îndreptate împotriva lor din partea ierarhiei bisericești.

În fața politeismului păgân, creștinismul a propus, încă de la început, o credință unitară, o mărturisire comună și o slujire liturgică respectând aceleași reguli și principii pentru toate comunitățile care alcătuiau Biserica. Sinoadele Ecumenice au cristalizat, ulterior, învățătura de credință, în fața pericolului reprezentat de ereziile și schismele apărute pe parcurs, iar această stare de fapt s-a păstrat în decursul istoriei creștine până în prezent și va rămâne astfel până la sfârșitul veacurilor.

În prezent, dificultățile care amenință unitatea ­Bisericii s-au modificat simțitor față de cele din primele veacuri. Dacă în secolul XX s-a produs fenomenul „secularizării”, cu efecte negative asupra lucrării Bisericii în societate, în secolul XXI ne confruntăm cu o reală „decreștinare” progresivă la toate nivelurile: social, politic, cultural. Situațiile în care simbolurile religioase sunt, efectiv, excluse din spațiul public devin tot mai dese, iar la nivel cultural, moștenirea creștină europeană este fie trecută cu vederea, fie îi este atribuit un rol redus, minimal ca importanță. Această nouă stare de fapt, în special în Occident, este rezultatul final al accentului masiv pus pe capacitatea omului de a se încrede exclusiv în forțele proprii și de a realiza toate aspectele privitoare la viața sa prin intermediul propriei rațiuni. Tendința raționalistă conduce însă, în cele din urmă, la clivaje politice, la o stare de tensiune persistentă în toate straturile societății, la slăbirea unității naționale, precum și la diminuarea demnității naționale.

În anul în care statul român își sărbătorește Centenarul, trebuie să subliniem în mod deosebit că România Mare este și o împlinire a Bisericii Ortodoxe Române care, în toată istoria ei, a apărat unitatea de credință a românilor și, implicit, a cultivat conștiința unității de neam. „Românii – scria marele istoric Nicolae Iorga – au trăit într-o comunitate religioasă care a avut drept consecință o comunitate culturală de cel puțin 300 de ani, și aceasta a produs în ceea ce privește sentimentul general de unitate românească cel mai mare efect”1. Biserica, prin predică și tipar, a cultivat cu stăruință în sufletele credincioșilor români conștiința că au aceeași origine, ca neam, aceeași limbă neolatină și aceeași credință creștină. Cu alte cuvinte, în cazul neamului nostru, conștiința unității de credință s-a împletit întotdeauna cu cea a unității de neam sau, mai exact, unitatea de credință a întreținut, a cultivat și consolidat conștiința unității de neam. Unitatea de credință și unitatea de neam erau atât de strâns unite, încât credința sau „legea”, în limbaj medieval, era numită „românească”2.

Prin predică și prin tipărirea cărților bisericești și difuzarea lor în toate provinciile locuite de români, mai cu seamă în Transilvania, unde se manifesta prozelitismul altor culte, Biserica Ortodoxă a vestit adevărul unității de neam și de credință, astfel încât românii de pe ambele părți ale Carpaților au fost convinși că „sunt de o limbă și de o lege”, „de un neam și de o credință”. Tipăriturile bisericești se adresau tuturor românilor („rodului nostru românesc”, „neamului nostru românesc”), întărind conștiința unității de neam a fraților despărțiți de granițe nefirești, ajutându-i, totodată, pe cei care se aflau sub stăpâniri străine să își păstreze credința creștină ortodoxă. În prefața Cazaniei Sfântului Mitropolit Varlaam al Moldovei (1632-1653), tipărită în anul 1643, intitulată Carte românească de învățătură, domnitorul Vasile Lupu al Moldovei (1634-1653) exprima convingerea că se adresa „la toată semenția românească, pretutindeni ce să află pravoslavnici într-această limbă”3.

În prefața Bibliei din 1688 adresată domnitorului Constantin Brâncoveanu (1688-1714), semnată de ­Patriarhul Dositei al II-lea Notaras al Ierusalimului (1669-1707), Sfântul Voievod era considerat un luminător al întregului popor român: „vrednic de mii de laude ești Măriia ta, care la un norod întreg dai cuvântul lui Dumnezeu, ca oarece lumină fiind până acum supt acoperemânt și o pui în sfeșnic, ca să lumineze celor den casă ai Besericii noroade: rumânilor, moldovenilor și ungrovlahilor”4.

În predosloviile sau prefețele tipăriturilor importante găsim adeseori exprimată ideea unității de credință și de neam. În 1645, Sfântul Mitropolit Varlaam al ­Moldovei se adresa în predoslovia Răspunsului împotriva catehismului calvinesc (1645) „iubiților săi fii” din Ardeal, pe care îi considera: „credincioși pravoslavnici și adevărați fii ai svintei noastre Beseareci apostolești, iubiți creștini și cu noi de un neam români, pretutinderea tuturor ce să află în părțile Ardealului ce sunteți cu noi într-o credință”5.

Unitatea de neam și de credință a românilor era evidentă chiar și celor de alt neam. În 1629, Patriarhul Ecumenic Chiril Lucaris era convins că încercările de atragere a românilor transilvăneni la protestantism sunt zădărnicite de „legătura de sânge și de simțiri care trăiește, deși în mod tainic, dar cu atât mai puternic, între românii din țara Transilvaniei și între locuitorii Ţării Românești și Moldovei. Principii acestor țări vecine nu se vor învoi în nici un caz [pentru atragerea românilor la protestantism – n.ns.], ci mai mult ca sigur se vor opune, dacă nu cu armele, cel puțin prin îndemnuri tainice”6.

Pentru că românii trăiau în formațiuni politice diferite, Biserica a manifestat o preocupare constantă pentru mărturisirea credinței într-un grai înțeles de toți. În Predoslovia către cititori a Noului Testament de la Alba Iulia, din anul 1648, Sfântul Simion Ștefan, Mitropolitul Transilvaniei între 1643 și 1656, deplângea faptul că „rumânii” sunt „răsfirați printr-alte țări, de și-au «a»mestecat cuvintele cu alte limbi, de nu gră«i»escu toți într-un chip”, fapt pentru care a folosit în traducerea sa acele cuvinte pe care spera că le vor înțelege toți7.

Liturghia săvârșită în limba română în toate provinciile locuite de români a devenit un factor esențial de unificare spirituală etnică, de dezvoltare a identității și conștiinței naționale, dar și a culturii românești. În acest sens, părintele Dumitru Stăniloae spune: „Forța principală, prin care Biserica poporului român s-a manifestat ca una și a contribuit în cea mai mare măsură la unitatea acestui popor, a fost identitatea slujbelor bisericești, având ca centru Liturghia. Aceeași Liturghie, aceleași slujbe, săvârșite în toate satele românești – și în Ardeal numai în satele românești –, au păstrat aceste sate într-o unitate spirituală între ele și cu românii de peste Carpați. Liturghia și slujbele răsăritene au rămas trăsătura bisericească de unire între toți românii, chiar când între românii ardeleni s-a produs o separație din punct de vedere administrativ-bisericesc. Se poate vorbi de o permanentă și neîntreruptă unitate religioasă liturgică a poporului român. Întreg poporul român a rămas înlăuntrul aceleiași vieți liturgice răsăritene”8.

Această limbă liturgică a dobândit statutul de limbă de cultură și civilizație creștină când Sfânta Liturghie și Sfânta Scriptură au fost traduse în limba vie a poporului. Așadar, Biserica, prin intelectualii săi, a avut o contribuție determinantă la „creșterea limbii românești”, componentă fundamentală a ființei și identității poporului român.

Mihai Eminescu, cunoscând rolul Bisericii și al credinței creștine în dezvoltarea culturii și a limbii române ca veșmânt viu al învățăturilor de credință și al cultului, a numit Biserica Ortodoxă Română maica spirituală a neamului românesc, care a născut unitatea limbii și unitatea etnică a poporului”9.

Biserica Ortodoxă a slujit întotdeauna neamul românesc și a sprijinit aspirațiile lui. În acest sens, marele istoric Nicolae Iorga scria: „Mitropoliții, episcopii, egumenii și așa de adesea ori și smeriții călugări ori umilii preoți de mir au dat poporului, ei singuri aproape, toată învățătura, au înzestrat neamul cu o limbă literară, cu o literatură sfântă, cu o artă în legătură cu gustul și nevoile lui, au sprijinit Statul fără să se lase a fi înghițiți de dânsul, au călăuzit neamul pe drumul pământului fără a-și desface ochii de la cer […], dând istoriei noastre cărturari, caligrafi, sculptori în lemn, argintari, oameni de Stat, ostași, mucenici și sfinți”10.

Cultivând conștiința unității de credință și neam, ­Biserica Ortodoxă Română a pregătit condițiile pentru înfăptuirea marilor evenimente din istoria românilor – Unirea Principatelor din 1859, obținerea Independenței de stat a României (1877-1878) și Marea Unire din 1918.

Totodată, Biserica Ortodoxă a participat la toate aceste momente definitorii din istoria neamului nostru prin clerul care a militat pentru unirea românilor într-un singur stat, dar și prin preoții săi eroi, care i-au însoțit pe soldații români și i-au întărit duhovnicește, împărtășind cu ei toate nenorocirile războiului și jertfindu-și uneori viața. Preoții care nu au fost mobilizați i-au consolat și întărit pe cei rămași acasă și le-au insuflat speranță.

La 10 aprilie 1918, generalul de Corp de Armată adjutant Constantin Prezan, fost Șef al Statului Major General, însărcinat cu comanda Armatei Române, aflat în vizită la Serviciul Religios al Armatei Române, menționa că: „Preoții și-au făcut mai mult decât datoria și este o cinste pentru cler, care alături de ostași a făcut mai mult decât i-am cerut noi pentru țară și neam. […] Rugați-vă lui Dumnezeu ca să ne dea cât mai mulți patrioți de care țara are mare nevoie. Transmiteți tuturor preoților de armată mulțumirile calde pentru inimosul lor concurs ce mi-ați dat pentru apărarea țării”11.

Suntem chemați, mai ales în acest an Centenar, să evidențiem și să comemorăm „pe toți acei români care, prin cuvânt și faptă, au fructificat Marea Unire de la 1918 și până în prezent: ctitori de biserici și mănăstiri, promotori ai educației creștine românești și ai culturii române din țară și străinătate, susținători ai operei social-filantropice a Bisericii, apărători ai spiritualității românești”. Realitatea unității de credință și de neam a conferit poporului român o identitate particulară în istorie și ea trebuie cunoscută și valorificată de contemporani.

Binecuvântăm deschiderea lucrărilor Conferinței pastoral-misionare a clericilor din Arhiepiscopia Bucureștilor și ne rugăm Preabunului Dumnezeu, Cel slăvit și închinat în Treime, să reverse darurile Sale cele bogate asupra tuturor slujitorilor sfintelor altare.

 

 

† Daniel

Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române

 

 

Note:

1 Nicolae Iorga, Dezvoltarea ideii unității politice a românilor, București, Ed. Casei Școalelor, 1915, p. 26.

2 Nicolae Stoicescu, Unitatea românilor în Evul Mediu, București, Ed. Academiei, 1983, p. 122, n. 34.

3 Ion Bianu, Nerva Hodoș, Bibliografia românească veche, tomul I, 1508-1830, București, Edițiunea Academiei Române, 1903, p. 139.

4 I. Bianu, N. Hodoș, Bibliografia românească veche, tomul I, p. 289.

5 I. Bianu, N. Hodoș, Bibliografia românească veche, tomul I, pp. 150-151.

6 Ioan Lupaș, Documente istorice transilvane, vol. I (1599-1699), Cluj, Tipografia Cartea Românească, 1940, p. 178.

7 I. Bianu, N. Hodoș, Bibliografia românească veche, tomul I, p. 170.

8 Pr. prof. Dumitru Stăniloae, Reflecții despre spiritualitatea poporului român, în colecția „Opere complete”, vol. IX, Ed. BASILICA, București, 2018, p. 325.

9 Timpul, 14 august 1882, în: Mihai Eminescu, Opere, vol. 13, București, Ed. Academiei, 1989, pp. 168-169.

10 Nicolae Iorga, Istoria Bisericii românești și a vieții religioase a românilor, vol. I, ediție revăzută și adăugită, București, Ed. Ministeriului de Culte, 1928, p. 4.

11 Gh. Nicolescu, Gh. Dobrescu și A. Nicolescu, Preoți în lupta pentru făurirea României Mari, 1916-1919, București, Ed. Europa Nova, 2000, p. 198.

 

 

Patriarhul României a resfințit biserica Mănăstirii Dealu

Mii de credincioși au participat duminică, 10 iunie, la sărbătoarea Mănăstirii Dealu din județul Dâmbovița. După ample lucrări de consolidare și restaurare a bisericii și a întregului complex arhitectonic, începute în anul 2010, pelerini din întreaga țară au dorit să participe la slujba de sfințire a locașului în care a fost așezat, în anul 1603, capul voievodului Mihai Viteazul, adus de pe Câmpia Turzii.

 

Preafericitul Părinte ­Patriarh Daniel a săvâr­șit Sfânta Liturghie pe un Altar de vară amenajat în apropierea Bisericii „Sfântul Ierarh Nicolae” a Mănăstirii Dealu, împreună cu Înaltpreasfințitul Teofan, Mitropolitul Moldovei și Bucovinei; Înaltpreasfințitul Andrei, Mitropolitul Clujului, Mara­mu­reșului și Sălajului; Înalt­preas­fin­țitul Petru, Mitropolitul Basarabiei; Înaltpreasfințitul Mitropolit Nifon, Arhiepiscopul Târgoviștei și Exarh patriarhal; Înalt­prea­sfințitul Irineu, Arhiepiscopul Alba Iuliei; Înaltpreasfințitul Ioachim, Arhiepiscopul Romanului și ­Bacăului, și Înaltpreasfințitul ­Casian, Arhiepiscopul Dunării de Jos, înconjurați de un sobor de preoți și diaconi. Între pelerinii prezenți la slujbă s-au numărat repre­zentanți ai autorităților de stat locale și centrale, președintele Senatului, prim-ministrul României, membri ai Parlamentului și ai Guvernului României. Răspunsurile liturgice au fost oferite de Corala Catedralei Arhiepiscopale din Târgoviște.

În cuvântul de învățătură rostit la finalul slujbei, Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a vorbit despre semnificațiile duhovnicești ale Duminicii a 2-a după Rusalii, închinată Sfinților Români de către Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române. „Astăzi pomenim comuniunea sfinților români, martiri sau mucenici, cuvioși, ierarhi, preoți, diaconi, domnitori, apărători ai patriei și ai credinței, precum și mulțimea sfinților cre­dincioși mireni, cunoscuți și necu­noscuți pe nume, care au postit mult și s-au rugat mult, au mărturisit credința în vremuri grele, au construit biserici și mănăstiri, au născut, crescut și educat copii în iubirea lui Hristos și în iubirea de neam și de Biserică. Îi pomenim pe sfinții români din toate timpurile, cunoscuți și canonizați de Biserică, trecuți în calendar, sau necunoscuți și încă necanonizați, dar pe care îi cunoaște Dumnezeu. Pe unii îi va descoperi treptat în istorie, iar pe alții îi va descoperi la sfârșitul veacurilor”, a spus Preafericirea Sa. Prin sfinții români, poporul român are în cer mai mulți mijlocitori sau rugători pentru el în fața Preasfintei Treimi, ca să-și păstreze credința apostolică moștenită de la Sfântul Apostol Andrei: „Acest popor care a fost creștinat lent, dar profund, a dat o mulțime de sfinți cunoscuți și necunoscuți, care s-au jertfit de-a lungul timpului și care, în pofida popoarelor migratoare, au păstrat credința apostolică și ne-au transmis acest tezaur al credinței ca pe o lumină a Crucii și Învierii. De aceea, poporul nostru este purtător de cruce și de înviere, cum arată stema României, singura stemă care are un vultur purtător de cruce, stavrofor”.

În încheiere, Preafericirea Sa a oferit Înaltpreasfințitului Părinte Mitropolit Nifon un engolpion cu chipul Maicii Domnului și a dăruit pentru biserica așezământului monahal o cruce de binecuvântare lucrată în Atelierele Patriarhiei Române, tămâie naturală din Oman și mai multe cărți de cult, iar pentru biblioteca mănăstirii tipărituri recente de la Editurile Patriarhiei. Înaltpreasfințitul Părinte Mitropolit Nifon, Arhiepiscopul Târgo­viștei, a oferit Preafericitului Părinte Patriarh Daniel o icoană cu chipul Maicii Domnului și un buchet de flori.

La final, părintele Ionuț ­Ghibanu, vicar administrativ al Arhiepiscopiei Târgoviștei, a citit solemn Actul de sfințire, în care sunt prezentate istoricul Mănăstirii Dealu și amplele lucrări de consolidare și restaurare desfășu­rate în perioada 2010-2018.

După Sfânta Liturghie, Preafericitul Părinte Patriarh Daniel, înconjurat de soborul de ierarhi, a săvârșit slujba de sfințire a bisericii Mănăstirii Dealu, prin stropire cu apă sfințită și ungere cu Sfântul și Marele Mir a exteriorului locașului de cult. Cu acest prilej, Preafericirea Sa a oferit necropolei domnești cel de-al doilea hram: Duminica Sfinților Români. A urmat oficierea slujbei Parastasului pentru voievodul Mihai Viteazul, în fața mormântului său din pronaosul bisericii.

După săvârșirea slujbelor, au avut loc luări de cuvânt pe o scenă amplasată în partea de vest a ansamblului mănăstiresc. Înalt­preasfințitul Părinte Mitropolit Nifon a vorbit despre importanța Mănăstirii Dealu pentru istoria și spiritualitatea poporului român: „Mănăstirea Dealu este unul dintre cele mai vechi locașuri de spiritualitate românească, prima citadelă a tiparului de pe teritoriul românesc, precum și cea mai importantă necropolă voievodală munteană, unde își află odihna întru așteptarea învierii glorioși voievozi munteni precum Radu cel Mare și unde se află cinstitul cap al voievodului Mihai Viteazul, primul nostru mare întregitor de țară (…). Figura impresionantă a lui Mihai Viteazul strălucește și străjuiește nea­mul românesc de aici, de la Mănăstirea Dealu. La un secol de la Marea Unire din 1918, Biserica noastră strămo­șească oferă ca dar această mănăstire-simbol al nea­mului românesc, restaurată și înfru­musețată, ca o pregustare a marelui dar – Catedrala Națională din Bucu­rești, simbolul spiritual cel mai important al unității și reconcilierii naționale ce va fi sfințită în toamna acestui an prin strădania și determinarea demnă de admirat și urmat ale Preafericitului Părinte Patriarh Daniel”. Înalt­preasfinția Sa a prezentat apoi cele mai noi apariții editoriale ale Arhiepiscopiei Târgoviștei.

În continuare, au rostit alocu­țiuni Călin Popescu Tăriceanu, președintele Senatului, și Viorica Dăncilă, prim-ministrul României. Evenimentele de la Mănăstirea Dealu s-au încheiat cu parada militară și prezentarea onorului de către Brigada 30 Gardă „Mihai Viteazul”, care a înconjurat necropola voievodală.

 

 

 

Hirotonia Arhiereului-vicar Timotei Sătmăreanul

Mii de credincioși din Episcopia Maramureșului și Sătmarului au participat duminică, 24 iunie, la Sfânta Liturghie arhierească săvârșită la Mănăstirea Scărișoara Nouă, județul Satu Mare, de un impresionant sobor de ierarhi ai Bisericii Ortodoxe Române. În cadrul slujbei, arhimandritul Timotei Bel a fost hirotonit întru arhiereu, devenind Arhiereu-vicar al Episcopiei Maramu­reșului și Sătmarului, cu titulatura de „Sătmăreanul”.

 

Sâmbătă seara, a avut loc în biserica mare a Mănăstirii Scărișoara Nouă slujba ipopsifierii sau chemării la treapta arhieriei a părintelui arhimandrit Timotei Bel, ales de Sfântul Sinod, în data de 24 mai 2018, Arhiereu-vicar al Episcopiei Maramu­reșului și Sătmarului. Duminică, înaintea Sfintei Liturghii, arhimandritul Timotei Bel a mărturisit credința ortodoxă înaintea ierarhilor prezenți și a răspuns afirmativ, în mod liber și conștient, chemării și responsabilității slujirii ca arhiereu.

Sfânta Liturghie a fost săvârșită la Altarul de vară al Mănăstirii Scărișoara Nouă de IPS Părinte Andrei, Mitropolitul Clujului, Maramureșului și Sălajului, împreună cu: PS Părinte Sofronie, Episcopul Oradiei; PS Părinte Iustin, Episcopul Maramureșului și Sătmarului; PS Părinte Nicodim, Episcopul Severinului și Strehaiei; PS Părinte Andrei, Episcopul Covasnei și Harghitei; PS Părinte Petroniu, Episcopul Sălajului; PS Părinte Gurie, Episcopul Devei și Hunedoarei; PS Părinte Siluan, Episcopul ortodox român din Ungaria; PS Părinte Timotei, Episcopul ortodox român al Spaniei și Portugaliei; PS Părinte Ilarion Făgărășanul, Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Sibiului; PS Părinte Paisie Lugojanul, Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Timișoarei; PS Părinte Emilian Crișanul, Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Aradului. În cadrul Sfintei Liturghii, arhimandritul Timotei Bel a fost hirotonit întru arhiereu, devenind Arhiereu-vicar al Episcopiei Maramu­reșului și Sătmarului, cu titulatura de „Sătmăreanul”. Pe soleea Altarului de vară, noul ierarh a primit din partea IPS Părinte Mitropolit Andrei însemnele și veșmintele arhierești, iar poporul a răspuns de fiecare dată: „Vrednic este!” După citirea pericopei evanghelice duminicale, IPS Părinte Mitropolit Andrei a rostit un cuvânt de învățătură, spunând că sărbătoarea Nașterii Sfântului Ioan Botezătorul este un îndemn pentru familiile de astăzi de a naște și crește prunci, care sunt daruri ale lui Dumnezeu pentru lumea întreagă.

 

Moment festiv 
și cuvinte de mulțumire

La finalul Sfintei Liturghii a avut loc momentul solemn de întronizare a PS Părinte Timotei Sătmăreanul, Arhiereu-vicar al Episcopiei Maramureșului și Sătmarului. PS Părinte Petroniu, Episcopul Sălajului, a citit Actul patriarhal de confirmare a alegerii arhimandritului Timotei Bel drept Arhiereu-vicar al Episcopiei Mara­mureșului și Sătmarului, cu titulatura „Săt­măreanul”. În continuare, IPS Părinte Mitropolit Andrei a rostit un cuvânt de învățătură despre îndatoririle episcopului. PS Părinte Timotei Sătmăreanul a mul­țumit lui Dumnezeu și ierarhilor Sfântului Sinod pentru alegerea și hirotonia sa ca Arhiereu-vicar al Eparhiei Mara­mureșului și Sătmarului. „M-am străduit și voi continua să fiu un om care unește și nu dezbină. Voi sluji istoria acestor zone scrisă de moșii și strămoșii noștri prin jertfele și viața lor, pe care trebuie să le respectăm toți. Istoria este dată de adevărul credinței și al respectului față de pământul stră­moșesc”, a spus noul ierarh. De asemenea, noul Arhiereu-vicar a primit din partea Patriarhului României o cruce de binecuvântare. PS Părinte Episcop Iustin al Maramu­reșului și Sătmarului și-a exprimat bucuria și mulțumirea pentru acest moment deosebit din viața eparhiei pe care o păsto­rește. „Este o împlinire, când, după ce l-am pierdut pe Înalt­preasfinț­itul Părinte Arhiepiscop Justinian în urmă cu aproape 2 ani, Dumnezeu ne-a ajutat și ne-a împlinit rugăciunile ca să dăruiască poporului său din nord-estul României încă un ierarh, pentru că secerișul este mult și este nevoie de lucrători de-ai lui Dumnezeu fideli și adevărați”, a subliniat Preasfinția Sa.

La final, toți credincioșii prezenți la Mănăstirea Scări­șoara Nouă au primit daruri.

 

Sfântul Irodion, sărbătorit la Mănăstirea Lainici

Prăznuirea Sfântului Cuvios Irodion a adunat în duh de rugăciune la Mănăstirea Lainici din județul Gorj
mii de creștini din toată țara.

 

Au trecut șapte ani de la trecerea în rândul sfinților a Cuviosului Părinte Irodion, starețul Mănăstirii Lainici. Spre amintirea acestui binecuvântat moment istoric, dar și spre bucuria duhovnicească a prezenței și lucrării sfântului în lavra sa de metanie din Defileul Jiului, joi, 3 mai, în ziua de prăznuire a Sfântului Irodion, Sfânta Liturghie a fost săvârșită de Înaltpreasfințitul Părinte Irineu, Mitropolitul Olteniei, împreună cu un impresionant sobor de arhierei.

 

 

Evenimentul a fost împodobit cu daruri duhovnicești alese. Cu binecuvântarea IPS Părinte Mitropolit Irineu, părticele din moaștele Sfântului Cuvios Irodion au fost dăruite arhiereilor care au participat la această sărbătoare: IPS Părinte Ioan, Mitropolitul Banatului; IPS Părinte Varsanufie, Arhiepiscopul Râmnicului; PS Părinte Lucian, Episcopul Caran­sebeșului; PS Părinte Iustin, Episcopul Maramu­reșului și Sătmarului; PS Părinte Nicodim, Episcopul Severinului și Strehaiei; PS Părinte Andrei, Episcopul Covasnei și Harghitei; PS Părinte Gurie, Episcopul Devei și Hunedoarei, și PS Ioan Casian, Episcopul ortodox român al Canadei. Sfintele moaște au fost așezate în racle din lemn de cireș, frumos alcătuite în vatra Mănăstirii Lainici. De acest binecuvântat dar se va bucura și Mănăstirea Frăsinei din județul Vâlcea, reprezentată la praznicul Sfântului Irodion de părintele protosinghel Ioanichie Popescu, starețul sfântului așezământ.

În cuvântul de binecuvântare, Mitropolitul Olteniei a vorbit despre viața și faptele minunate ale Sfântului Cuvios Irodion de la Lainici. De asemenea, ierarhul a spus că moaștele sfântului au fost scoase cu ajutor de sus din „măruntaiele pământului” și așezate spre închinare și cinstire în mănăstirea pe care a slujit-o cu mare dragoste. Înaltpreasfinția Sa a arătat totodată că, prin darurile făcute ierarhilor împreună-slujitori, Sfântul Irodion „devine prezent în diferite zone și duhul său se face lucrător în toată lumea”. Mulțumiri pentru frumoasa zi de prăznuire a transmis și IPS Părinte Ioan, Mitropolitul Banatului, care a ținut să rememoreze câteva momente din slujirea sa ca stareț la Mănăstirea Lainici. La final, arhimandritul Ioachim Pârvulescu, starețul Mănăstirii Lainici și Exarhul mănăstirilor din Arhiepiscopia Craiovei, a mulțumit ierarhilor prezenți pentru marea bucurie duhovnicească și l-a rugat pe Sfântul Irodion să-i păzească pe toți creștinii care-l cinstesc cu evlavie.