Decalogul – relație a omului cu Dumnezeu și responsabilitate față de semeni
Cuvânt rostit în cadrul evenimentului solemn „Decalogul – fundament al justiției“, organizat de Federația Comunităților Evreiești din România – Cultul Mozaic, vineri, 22 mai 2015, la Templul Coral din București
I. Decalogul în tradiția Bisericii Ortodoxe:
Spiritualitatea creștină ortodoxă a păstrat importanța Decalogului ca îndreptar pentru viața omului în societate, în vederea mântuirii. Astfel, cele zece porunci ale Decalogului sunt cuprinse în cărțile de rugăciuni ale Bisericii noastre, în catehisme, în manualele de religie sau în Îndreptarul de Spovedanie. Cele zece porunci sunt ghidul pe care trebuie să‑l folosim pentru a ne găsi calea spre Dumnezeu și spre o viețuire dreaptă. „Căci dragostea de Dumnezeu aceasta este: să păzim poruncile Lui; și poruncile Lui nu sunt grele“ (1 Ioan 5, 3), pentru că ele ne ajută să înțelegem că adevărata viață este comuniune de iubire sinceră și generoasă.
II. Comuniunea omului cu Dumnezeu și exercițiul libertății responsabile:
Definiția teologică a omului ca ființă creată după chipul lui Dumnezeu implică faptul că, în ceea ce are mai esențial și mai particular, omul nu se definește în raport cu vreun element al lumii în care a fost creat, ci în raport cu Dumnezeu. Trăsătura principală a chipului lui Dumnezeu în om este tocmai capacitatea sa de comuniune personală, liberă și iubitoare, cu Dumnezeu și cu oamenii. Comuniunea omului cu Dumnezeu a fost stabilită de Dumnezeu Însuși, Care, din iubire față de oameni, i‑a oferit omului posibilitatea păstrării comuniunii cu El prin respectarea sau împlinirea poruncii ascultării, ca afirmare simultană a libertății și a responsabilității omului.
După căderea omului în păcat, inițiativa refacerii comuniunii dintre om și Dumnezeu o are tot Dumnezeu, Care „comunică direct Decalogul poporului Său Israel (Deuteronomul 5, 4‑22 ș.u.)“ (Dictionnaire critique de théologie, Jean Yves Lacoste, „Décalogue“, Paris, 2007, p. 368). Nerespectarea Legii duce la ruperea comuniunii dintre om și Dumnezeu. Între Lege și comuniunea de iubire, față de Dumnezeu și de aproapele, nu există o contradicție, deoarece una fără cealaltă nu poate exista cu adevărat. Observarea Legii lui Dumnezeu fără iubire față de Dumnezeu devine sclavie, iar iubirea fără observarea Legii devine anarhie sau libertate fără responsabilitate. Această asociere între păzirea Legii și iubirea față de Dumnezeu ne arată că scopul Legii sau al poruncilor divine este iubirea smerită și responsabilă, că „ținta poruncii este dragostea care vine dintr‑o inimă curată, dintr‑un cuget bun și dintr‑o credință neprefăcută“ (1 Timotei 1, 5).
Modul cum omul folosește libertatea și împlinește poruncile lui Dumnezeu conduce pe acesta fie la perfecționare morală și spirituală, fie la decădere și dezumanizare, mai precis îl conduce fie la asemănarea cu Dumnezeu Cel bun, drept și sfânt, fie la înstrăinarea de El. Așadar, omul are posibilitatea de a alege liber comuniunea sa cu Dumnezeu, cu oamenii și cu întreaga creație, prin împlinirea poruncilor, sau de a alege înstrăinarea de Dumnezeu, de semeni și de creație, cultivând o libertate egoistă fără responsabilitate.
Prin neascultarea de Dumnezeu, libertatea de‑a alege a fost folosită de om pentru a rupe comuniunea lui cu Dumnezeu, considerând că el se poate împlini în afara comuniunii de iubire, că „poate fi ca Dumnezeu, fără Dumnezeu“ (Sfântul Maxim Mărturisitorul). În aceasta constă căderea sau nereușita sa. De altfel, noțiunea de păcat (ebraică: khét, áwon) privește relația omului cu Dumnezeu și cu semenii: a păcătui înseamnă a fi infidel față de Legământ, înseamnă a trăda iubirea, a se separa de comunitate, în timp ce în limba greacă păcatul (hamartia) înseamnă „eșec“ sau „a rata ținta“.
Legătura strânsă care există între comuniunea omului cu Dumnezeu și libertatea omului de a respecta sau nu Legea se regăsește în întreaga istorie a mântuirii, care este oarecum și istoria eliberării omului de robia multiplă și complexă a păcatului personal și colectiv.
Libertatea profeților în raport cu mentalitatea și comportamentul decadent sau incorect al contemporanilor lor constă în ascultarea statornică a profeților față de voința lui Dumnezeu. Libertatea drepților își găsește izvorul și tăria în împlinirea poruncilor lui Dumnezeu, porunci care promovează adevărul, dreptatea și bunătatea în societate. Libertatea drepților se întărește și se manifestă în alegerea pe care o fac între a săvârși binele și a respinge răul, adică nedreptatea, violența, minciuna, aroganța, lăcomia și alte încălcări ale poruncilor divine.
Mai mult, istoria poporului lui Israel arată legătura strânsă care există între credincioșia sau fidelitatea acestuia față de Dumnezeu, Creatorul lui, și lupta lui cu idolatria și cu popoarele politeiste care‑l înconjurau. Ca o pedagogie divină, când legământul sau comuniunea sa cu Dumnezeu slăbește, Israel își pierde și el libertatea. Robia urmează totdeauna infidelității față de Dumnezeu, slăbirii comuniunii cu El, neascultării față de El, în timp ce eliberarea urmează totdeauna convertirii sau pocăinței. Eliberarea se exprimă mai ales în puterea lui Dumnezeu de‑a ierta și în biruința asupra formelor de oprimare și dominare cauzate de păcatul individual sau colectiv.
Văzut din exterior sau în mod superficial, Decalogul sau Legea lui Dumnezeu pare o sumă de prescripții formale și de reguli stricte, aflate adesea în contrast evident cu mentalitatea omului modern secularizat. Totuși, în esența ei, respectarea celor zece porunci este mai mult decât o simplă formalitate. Ea este o căutare a vieții în comuniune cu Dumnezeu și cu semenii, care implică și o luptă cu tot ceea ce se opune realizării acestei comuniuni. Această luptă se bazează pe credința în valoarea relației și cooperării dintre divin și uman și pe importanța exercițiului libertății responsabile, spre realizarea comuniunii de iubire.
Ideea că împlinirea poruncilor nu este un scop în sine, ci o eliberare de egoism și o deschidere către iubirea de Dumnezeu și de aproapele este des întâlnită și la Părinții duhovnicești ai Ortodoxiei, care afirmă, în același timp, că nimeni nu poate întâlni pe Dumnezeu ocolind (neglijând) pe aproapele său, iar dragostea curată față de aproapele se naște din rugăciune către Dumnezeu. „Dacă‑L iubim cu adevărat pe Dumnezeu – spune Sfântul Maxim Mărturisitorul -, dragostea noastră însăși alungă patimile noastre“ (Centuries sur la charité, III, Cf. „Sources Chrétiennes“, nr. 9, (1943), p. 136. Cf. Thomas Spidlik,
La spiritualité de l’Orient chrétien, Roma, 1978, p. 50). Iar Sfântul Isaac Sirul ne spune că: „Împlinirea poruncilor Domnului este lucrarea virtuții“ (Isaac le Syrien, Oeuvres spirituelles, Discours, 81, trad. în franc. de Jacques Touraille, Paris (DDB), 1981, pp. 224‑225), adică și a faptei bune față de aproapele nostru.
În acest sens, poruncile Decalogului sunt lumini constante pentru un mod de viață în care omul drept preferă pe Dumnezeu Creatorul oricărei creaturi și în același timp vede toate creaturile în lumina comuniunii lui de iubire cu Dumnezeu Creatorul, deoarece Creatorul este distinct de creație, dar nu este despărțit de ea.
III. Legea morală dată de Dumnezeu lui Moise a fost respectată și de Domnul Iisus Hristos și de Apostolii Săi:
Iisus a arătat importanța Legii, zicând: „Să nu socotiți că am venit să stric Legea sau prorocii; n‑am venit să stric, ci să împlinesc. Căci adevărat zic vouă: Înainte de a trece cerul și pământul, o iotă sau o cirtă din Lege nu va trece, până ce se vor face toate. Deci, cel ce va strica una din aceste porunci, foarte mici, și va învăța așa pe oameni, foarte mic se va chema în Împărăția cerurilor; iar cel ce va face și va învăța, acesta mare se va chema în Împărăția cerurilor“ (Matei 5, 17‑19).
Cele două porunci ale iubirii față de Dumnezeu și față de aproapele, rostite de Iisus Hristos: „Să iubești pe Domnul Dumnezeul tău cu toată inima ta, cu tot sufletul tău și cu tot cugetul tău“. Aceasta este marea și întâia poruncă. Iar a doua, la fel ca aceasta: „Să iubești pe aproapele tău ca pe tine însuți“ (Matei 22, 37‑39; Marcu 12, 28‑31; Luca 10, 27), nu desființează Decalogul, ci îl rezumă, pentru că El Însuși spune: „În aceste două porunci se cuprind toată Legea și prorocii“ (Matei 22, 40). Așadar, cele două porunci ale iubirii rezumă esențialul întregii Legi morale.
Porunca cea nouă dată de Iisus ucenicilor Săi: „Să vă iubiți unii pe alții. Precum Eu v‑am iubit pe voi, așa și voi să vă iubiți unul pe altul!“ (Ioan 13, 34) aduce o noutate privind măsura sau etalonul iubirii omului față de aproapele său. Până la Iisus, deși porunca iubirii aproapelui exista în paginile Sfintei Scripturi (cf. Leviticul 19, 18), ea nu oferea totuși un model desăvârșit al împlinirii ei. Porunca nouă ne arată că măsura iubirii față de aproapele nu mai este omul însuși, ci iubirea divino‑umană a lui Iisus; adică trebuie să iubim pe aproapele nostru pentru că Dumnezeu Însuși îl iubește mai întâi.
În concluzie, poruncile Decalogului sunt lumini pentru viața persoanelor și a popoarelor, precum și o bază comună pentru dialog și cooperare între creștini și evrei, dar și cooperare cu alte religii, pentru apărarea demnității omului creat după chipul lui Dumnezeu, promovarea libertății și a responsabilității persoanei, pentru realizarea dreptății și solidarității sociale în viața unui popor și a păcii și întrajutorării între popoare, mai ales într‑o lume marcată de multă violență, de criză economică și morală, de sărăcie și nesiguranță.
În acest sens, este mereu necesară și o cooperare între îndrumătorii spiri-tuali ai oamenilor și decidenții politici din viața societății, pentru a nu separa libertatea de responsabilitate, nici binele individual de binele comun.
† Daniel
Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române
Lasă un răspuns
Want to join the discussion?Feel free to contribute!